De totale lengte van het passagierscompartiment nam met 9,5cm toe. Maar daar profiteert de koffer niet van. Die heeft nu een laadvloer die zelfs 2cm korter is geworden. Maar er wordt wel één en ander in de hoogte goedgemaakt. Daardoor past er nu 505 liter in. Dat is 55 liter meer dan voorheen.
Waar Subaru nooit in uitblonk is in de materiaalkeuze aan de binnenkant. Verzorgd, sober en goed geassembleerd - dat wel. Maar zachte kunststoffen hebben er bijvoorbeeld nog nooit op veel populariteit kunnen rekenen. De Japanners lijken duurzaamheid hoger op het schavot te plaatsen. En hoewel de boordplank op tactiel en visueel vlak duidelijk hoger scoort dan z'n voorhanger, is duidelijk dat het principe niet geheel overboord werd gekeild. Vooral met de assemblage van het stuurwiel hebben we het moeilijk.
Eigenlijk biedt de Forester alle moderne snufjes. De verpakking is echter nooit die van je dromen en mensen kijken nu eenmaal ook naar de oppervlakte. Over de rest kan je echter nauwelijks een slecht woord verzinnen. Er is voldoende bergruimte, het meubilair is comfortabel, ergonomische valkuilen werden ontweken en het zicht uit de cabine is erg goed dankzij een lage boordplank en een wat grotere ruit. En hoewel je 3,5cm hoger zit dan in de vorige Forester om je uitzicht over de omgeving bij te spijkeren, merk je dat nauwelijks aan de instap.