Een deel van de Forester z'n aantrekkingskracht voor ondertekende, en de oorzaak voor z'n onopvallende bestaan, ligt in het uiterlijk dat wars is van enige profileringsdrang. De Forester was altijd correct vormgegeven, zonder franjes maar met uitstekende functionele eigenschappen. En terwijl de nieuwe generatie z'n luchthapper op de motorkap voor turboversies verliest en er daarbij z'n enige uitgesproken karaktertrek bij inschiet, toont deze nieuwe editie zich wat meer van de uitbundige kant. Er zit wat ons betreft ook wat meer Amerikaanse pose in de lijnencompositie van bumper, licht en grille. Iets wat we eerder ook al op de Legacy zagen en ons niet meteen doet jubelen van plezier. Het kan evenwel over de continenten heen op bijval rekenen.
Wapen jezelf met een lintmeter en je komt algauw tot de conclusie dat Forester een groter stuk van de aarde in de schaduw zet. Er is geen afmeting die niet groter werd. Met 4,59m gaat de lengte er dik 3cm op vooruit. De hoogte van 1,69m is 2cm meer dan voorheen. Breedte? + 1,5cm. Wielbasis: + 2,5cm. Spoorbreedte: idem. Zelfs de bodemvrijheid stijgt met een halve centimeter tot een erg gezonder - en voor een SUV zelden geziene - 22cm.