Eigenlijk kon je de nieuwe Subaru Forester al ontdekken op het vorige week afgelopen 91e Autosalon van Brussel. Als preview, want de officiële Europese première is er pas in maart op het Autosalon van Genève. Wat telt, is echter dat we er nu ook al mee gereden hebben. Met de tweeliter boxer dieselmotor die er is vanaf € 29.990 en tot wel € 41.490 kan kosten. Daarmee is deze Japanner alvast geen prijskampioen, temeer omdat hij evenmin uitpakt met uitzonderlijke garantievoorwaarden. De betrouwbaarheidsreputatie heeft het merk dan weer wel op zak, de uitrusting is al vanaf het instapniveau erg correct en permanente symmetrische vierwielaandrijving is er altijd. Bij nagenoeg elke andere autobouwer moet je stevig de buidel opentrekken om er een minder gesofisticeerd en elegant systeem voor in de plaats te krijgen.
Waar de Forester nog steeds lessen in te leren heeft, is in de aankleding en materiaalkeuze - het grotere aandeel zacht aanvoelende kunststoffen ten spijt. Op comfort valt dan weer geen letter krom te schrijven. De Forester groeide bij z'n vierde generatie in elke richting een paar centimeter en dat levert voelbaar meer interieurruimte op. De koffer is nu 505l groot (+55l) en er is geen gebrek aan bergruimte of portiervakken. De binnenruimte is correct en comfortabel, maar tegelijk ook wat fantasieloos.
Subaru's nieuwste pakt ook uit met een erg geavanceerde en verfijnde wielophanging. Beschouw het weggedrag en de combinatie tussen stabiliteit en comfort maar als de nieuwe referentie binnen het segment. En met 22cm bodemvrijheid is dit één van de tegenwoordig zeldzaam geworden SUV's die je ook nog eens door het veld kan jagen. De prestaties zijn met een sprinttijd van 10,2 seconden en een top van 190km/u ook correct, terwijl je met een verbruiksgemiddelde vanaf 5,7l/100km (gemengde cyclus, EU - CO2 150gr/km) evenmin kan stellen dat je liters verkwist aan de permanente vierwielaandrijving. Een erg positief eindrapport dus, al kan wat meer merkbekendheid of een uitgebreider dealernet er altijd nog voor zorgen dat meer mensen het merk in overweging nemen.