Van de Corolla heeft Toyota sinds de introductie in 1966 ruim 39 miljoen exemplaren verkocht in meer dan 140 landen. Maar de Auris, die in 2007 opwachting maakte, heeft zijn start gemist. Omschreven als te dunnetjes, te saai en ga zo maar door, kon de compacte middenklasser amper inspelen op de wil van de veeleisende koper. Hij richtte zich dan maar op trouwe klanten, zij die systematisch kiezen voor degelijkheid en betrouwbaarheid aan een schappelijke prijs zonder meer van hun trouwe vierwieler te verwachten. Geen spannende rij-eigenschappen, en al zeker geen visueel spektakel. Het resultaat: maar liefst 80% van de automobilisten liet de vorige Auris in het ongewisse. En net dat zou Toyota vanaf nu graag anders zien. De nieuwe Auris is dan ook beduidend scherper gelijnd dan zijn voorganger, maar ook lager, langer en tot 40kg lichter. Allemaal aspecten die het rijgedrag beïnvloeden. Maar aerodynamisch is hij evengoed, met een Cx-waarde van 0,28. De Japanners hebben eindelijk gesnapt dat auto's tegenwoordig voor een groot deel met het oog worden gekocht, en al zeker in dit segment. Het kwam geen jaar te laat. Samen met de Avensis wordt het model in het Verenigd Koninkrijk gebouwd. Hij richt zich specifiek op de Europese markt.
Benzinerijders moeten minstens € 16.910 op tafel leggen voor een 1.33 met 99pk en 128g/km CO2, of € 21.490 voor een 1.6 met 132pk (138g/km). Dieselfanaten kunnen zich langs hun kant vanaf € 18.320 met de 90pk sterke 1.4 uitleven, goed voor 109g/km van het gevreesde gas. En als je dan toevallig minstens € 23.710 op zak hebt, kan er ook een 2.0 vanaf (124pk - 112g/km). Onze hybride (136pk gecombineerd) bevindt zich hoger op de prijsladder, met prijzen van € 24.550 tot € 29.010, en is automatisch aan een CVT of Continu Variabele Transmissie gekoppeld. Hoe dat voelt, kom je straks te weten. Deze uitvoering verantwoordt zijn meerprijs uiteraard met uitmuntende verbruiks- en emissiecijfers. Op papier presteert hij 91g/km op de CO2-schaal en 3,9l/100km aan de benzinepomp.