Toyota Auris Hybrid Conclusie

Toyota Auris Hybrid
Bekijk 37 foto's
Door: AUTO55 23-01-2013

De nieuwe Auris is langer en lager dan vroeger. Toyota zweert bij een optimale aerodynamica en duwde de Cx-waarde van 0,292 naar 0,28. Hij ziet er ook gemener uit, al was dat geen moeilijke opdracht. De voorpartij lijkt ons geen al te lang leven beschoren, maar de algemene verbeteringen zijn zeker merkbaar. Ook binnenin lijkt het ergens op. Enig verwantschap met de sportieve GT86 komt duidelijk tot recht wanneer je de boordplank inclusief ventilatiemonden onder de loep neemt, en ook de zitpositie kan bekoren. Voorin is er plaats zat, achterin speelt de grootte een rol. Je hebt er nu wel enkele centimeters knieruimte bij. De Japanners lieten niet na om het bovenste deel van het dashbord netjes in leder te wikkelen (op de topversie), maar de rest van de materiaalkeuze is heel wat minder hoogstaand. Gelukkig draagt de Auris een stevige standaarduitrusting met zich mee.

Eenmaal op de baan krijgt vooral de transmissie heel wat kritiek te verduren. Storende geluidsgolven en een zwart/wit-mentaliteit. Het is alles of niets. Dat terwijl de 136pk sterke Hybrid geen sporter is. En hij weegt ook meer dan een conventioneel gevoed exemplaar. Technisch gezien kunnen we hier uiteraard wel over een betere, en wellicht ook veiliger auto spreken dan voorheen, maar voor de rijbeleving hoef je het niet te doen. De Hybrid houdt van een rustige rijstijl, en levert dan pas af. Theoretisch gezien heeft hij zelfs genoeg met 3,9l/100km benzine en ontsnapt er elke kilometer gemiddeld 91g/km CO2. Prijzen voor de hybrideversie, die altijd aan de continu variabele transmissie (CVT) wordt gekoppeld, starten bij € 24.550. Meer in- en exterieurbeelden kan je zoals altijd in de fotospecial bekijken.

Geef commentaar
comments by Disqus