Werpen we een blik in de cabine, dan stellen we vast dat die weinig verrassend nieuws brengt ten opzichte van wat we al bij de B-Klasse konden ontdekken. En dat vormt helemaal geen probleem. Het is gebruikelijk dat constructeurs een zekere mate van uniformiteit binnen hun gamma nastreven; zolang ze maar de goede eigenschappen dupliceren vinden we het best. Ook hier wordt bijgevolg de boordplank gedomineerd door een lijn die het materiaal van de bovenkant van dat van de onderkant scheidt, en door vijf uit de kluiten gewassen, verchroomde ventilatiemonden die voor het eerst hun opwachting maakten in de SLS. Ook de iPad-cloon is weer van de partij.
Die ‘tablet' doet dienst als infotainmentscherm, staat muurvast op de boordplank gevezen en alhoewel hij qua vormgeving duidelijk werd geïnspireerd op het produkt van Apple, is het niet aanraakgevoelig. Een gemiste kans vinden we, temeer omdat het scherpe en heldere infotainmentsysteem goed werk levert en relatief makkelijk te doorgronden valt. Alleen is het zo'n gedoe om het met conventionele knoppen te bedienen. In hetzelfde schuitje zit de tellerpartij: in het geheel van het interieur lijkt het ding prima op zijn plaats. Maar bekijken we het plaatwerk wat meer in detail, dan valt op hoe banaal het oogt, zeker in vergelijking met wat Audi en BMW in hun magazijn hebben liggen.
Tot zover de kritiek. Wat de bouwkwaliteit betreft hebben we immers geen opmerkingen. Je kan dusdanig ver gaan in het personaliseren van de A, dat je al een behoorlijk moeilijke mens moet zijn om je gading niet te vinden in de waaier aankledingsmogelijkheden. Dat de meest attractieve bekledingen en technologische snufjes een stevig prijskaartje opgespeld krijgen, is onvermijdelijk. Goed de verschillende lijnen en pakketten analyseren is dus de boodschap.
Omdat Mercedes niet na kan laten het dynamische karakter van de benjamin te onderstrepen, onderwerpen we uiteraard ook de bestuurderspositie aan een kritisch oog. De stoel kan lekker laag, zit voortreffelijk en de hoeken ten opzichte van het ruim verstelbare stuurwiel en de versnellingspook zijn zoals het hoort. Alle knoppen en instelwieltjes zitten waar ze je ze instinctief verwacht, al zijn we nog steeds geen liefhebber van de combinatiehendel achter het stuur en de verdoken, lage opstelling van de klimaatregeling. Al het overige meubilair werd zonder opmerkingen goedgekeurd. Alleen het zicht naar achteren blijkt ontoereikend, want door dat leuke kleine ruitje zie je niemendal.