Midden 2011 viel meer dan één journalistieke mond open toen Mercedes de eerste foto's van haar nieuwste creatie binnenstak. De nieuwe A-Klasse zou helemaal anders worden, zo liet het Duitse premiummerk goed verstaan. Afgaande op het beeldmateriaal was het concept dat de nieuwe A moest aankondigen inderdaad op geen enkele manier verwant aan de brave, schattige monovolume die we tot dan kenden. Mercedes zou een wapen in de strijd om de heerschappij over het c-segment gooien, een rechtstreekse concurrent voor de Audi A3, BMW 1 en het omvangrijke peloton dat in hun zog volgt. Alhoewel het uiteindelijke productiemodel z'n scherpte en dynamisme flink gefnuikt zag worden - het lot dat helaas zowat elk concept te beurt valt - lijkt Mercedes met de A zijn doel niet te hebben gemist. Want kijk, hier voor ons verschenen staat een nieuweling die zijn ambitie duidelijk niet onder stoelen of banken steekt.
De A-Klasse moet een jong publiek overtuigen, een doelgroep die later meer geld gaat verdienen en dan in één beweging kan overstappen op één van de hogere segmenten die het merk aanbiedt. Althans, dat is de bedoeling. Eén ding staat vast: met de vorige A lukte het niet om dat verlangen te concretiseren, dus het resultaat van elke nieuwe poging is bij voorbaat minstens even goed. Al is er weinig reden tot argwaan, want Mercedes' nieuwste heeft op papier alles mee.
Zo is de vanafprijs van de A 180 BlueEfficiency met € 24.926 best competitief, zeker als je weet dat je standaard niet alleen de befaamde ster in het grillewerk krijgt opgespeld maar ook klimaatregeling, een radio/cd en het nieuwe botspreventiesysteem met ingebouwde radar. Ook de cabine, nagenoeg identiek vormgegeven als die van de B-Klasse, belooft meer ruimte en weelde dan wat je in dit segment mag verwachten. Viseert hier iemand de Audi A3? Tenslotte schuwt Mercedes de superlatieven niet als ze het over de uitmuntende rijdynamiek van hun voorwieltrekker heeft. Dat moeten ze wel, als ze de BMW 1 het vuur aan de schenen willen leggen.
Mercedes houdt ons in haar programmaboekje nog nét niet de hemel op aarde voor, maar de aankoop van een wagen is natuurlijk geen gemeenteraadsverkiezing. Puur op Mercedes' beloftes gaan we dan ook geen jarenlang engagement aan. Er zit dus niets anders op dan de A aan een flinke detailtest te onderwerpen. In de volgende rubrieken trachten we dan ook de feiten van de fictie te onderscheiden, en dat aan boord van de A-Klasse met instapdiesel, de A 180 CDI.