In de imposante 8-reeks had een dieselmotor indertijd flink misstaan. Maar tijden veranderen nu eenmaal en zelfs de grootste der BMW-coupés ontsnapt niet aan de wil van het volk. Wat evenmin betekent dat het concept met de voeten is getreden. Het 2.993cc tellende blok ontwikkelt zomaar eventjes 313pk en 630Nm koppel en zoals blijkt uit onze inleiding laat hij daarmee serieuze kanonnen achter zich. Na 5,4 seconden flirt de naald met 100km/u en vanaf 250km/u grijpt de elektronische begrenzer in. Maar dat zijn slechts cijfers, en we weten allemaal dat we daarmee gevoelsmatig nergens staan. Zeker nu auto's meer dan ooit als vliegende tapijten over het wegdek zweven en liefst zo weinig mogelijk betrokkenheid verwachten én voelen met de chauffeur.
Jammer genoeg werkt een elektronische stuurinrichting de situatie verder in de hand, waardoor echt rijplezier verder naar de achtergrond verdwijnt. En dan hebben we het nog niets eens over de bemoeizieke rijhulpsystemen en de vierwielaandrijving gehad. Het merk dat zich zo graag opwerpt als zijnde leverancier van pleziermachines, laat hier dan ook geen kunstjes zien. Let wel, de 640d xDrive is een efficiënte vierwieler die je duivels snel en in alle rust naar betere oorden brengt, terwijl je onderweg tussen verschillende rijsettings kan scrollen om het comfortgehalte op te krikken of de beer uit het hok te krijgen. Doe je dat laatste, dan kies je voor Sport+ en scherpt de 6 zijn zintuigen. Dan kan er al wat meer vertier van af, met andere woorden. Nog steeds onherkenbaar als een diesel bovendien (behalve aan de pomp) en in zowat alle denkbare weersomstandigheden als het ware aan het wegdek genageld. Enkel wanneer de tractiecontrole is uitgeschakeld (al is dat nooit echt helemaal het geval) wil hij al eens gek gaan doen. Maar nooit te veel. Een pluspunt zijn de lage brandstoffacturen, getuige een testverbruik van 8l/100km. En dat moet volgens BMW nog beter kunnen.