Na een zonneklopper en een vierdeurs Gran Coupé is nu de coupé aan de beurt, met dezelfde 313pk en 630Nm producerende 3.0 turbodiesel in het vooronder en standaard gekoppeld aan een naadloos opererende achttrapsautomaat. Om weer en wind te trotseren wordt hij bovendien op de vier wielen aangedreven. Een 640d xDrive dus, die handenvol grip en smakelijke prestaties aan een bescheiden verbruik belooft te koppelen. En de auto levert af, behalve op de plezierschaal.
Hoewel hij in amper 5,4 seconden naar 100km/u schiet en de naald pas vanaf 250km/u elektronisch een halt wordt toegeroepen, toont deze tweedeurs zich afstandelijk op zowat alle vlakken, in- en exterieur meegerekend. Bovendien kan je hem moeilijk als praktisch omschrijven, omwille van de buitensporige afmetingen enerzijds en de beperkte interieurruimte anderzijds. De koffer slikt weliswaar 460l, en achter het stuur zit je meer dan goed, maar voor een 2+2 van deze omvang hadden we toch meer van de achterbank verwacht.
Over de bouwkwaliteiten en het comfortniveau gaan we niet moeilijk doen; BMW kent haar reputatie en heeft die hoog te houden. Uiteraard zit deze Beemer ook tsjokvol veiligheidssystemen en komt er een lange optielijst bij kijken. Reken op € 87.950 in basistrim en de prijs van een middenklasser aan toebehoren. Veel foto's vind je in de special, zoals gebruikelijk.