Het ongekroonde topmodel van de vloot mag natuurlijk de gebruikelijke veiligheidsvoorzieningen niet ontberen. Vijf sterren kreeg de Passat (en dus ook de CC) in 2010 van EuroNCAP, en niet alleen omdat de naakte structuur afdoende bescherming bood bij de geijkte aanrijdingen, maar ook omdat stabiliteitscontrole en een veiligheidsgordelverklikker standaard zijn. Zes plofkussens zijn dat eveneens.
Interessanter is de optielijst, want daarop staan een hoop snufjes die doorgaans nog voorbehouden blijven voor de hogere segmenten. Een blinde hoekverklikker en verkeersbordenherkenning geraken stilaan wel zowat in alle modellen ingeburgerd, maar een automatische afstandsregeling met radar voor de snelheidsregelaar en een aktieve rijstrookassistent zijn dat vooralsnog niet.
De dynamische snelheidsregelaar (€ 807) is in combinatie met de DSG bak een echte aanrader. Het ding zorgt ervoor dat de CC braaf een minimumafstand bewaart tot zijn voorganger, remt desnoods helemaal tot stilstand en gebiedt de wagen na een simpel commando opnieuw te accelereren naar de ingestelde snelheid. De rijstrookassistent daarentegen (€ 1.070 in combinatie met dode hoekverklikker) is een behoorlijk irritant ding. Het systeem stuurt voor jou als je een longitudinale wegmarkering overschrijdt zonder je richtingaanwijzer te gebruiken, maar is behoorlijk kieskeurig en werkt daarom niet altijd. En áls het al beslist te werken, doet het dat maar gedurende een aantal seconden, want VW wil niet dat je zonder handen rijdt. Als je ingedommeld bent, knal je dus evengoed in de zijberm. Nee, als het aan ons lag investeerden we dit budget liever in de intelligente lichtassistent (€ 441) en de bi-xenonkoplampen met dynamische regeling in de bochten (€ 764).