VW CC BlueTDI DSG6 Rijgedrag

VW CC BlueTDI DSG6
Bekijk 23 foto's
Door: BV 07-01-2013

Van alle beschikbare krachtbronnen - twee benzines en een 2.0 TDI in verschillende gedaantes - is de BlueTDI de zuinigste. De tweeliter is tevreden met 5,2 liter van het kostbare vocht per honderd kilometer (4,7 bij de manuele versie) en jawel, dit cijfer blijkt niet ver van de waarheid te zitten. Mits je er een gematigde rijstijl op nahoudt, is het een koud kunstje om het gemiddeld verbruik onder zes liter te houden. En hoewel de DSG bak op papier een tikkeltje gulziger is dan de versie met een manuele versnellingsbak, durven we te stellen dat je al van goeden huize moet zijn om de akelig perfect schakelende automaat inzake zuinigheid te evenaren. Het helpt ook dat VW de TDI van stop&start-technologie en remenergierecuperatie voorzag, twee groene hulpmiddelen die trouwens op alle beschikbare diesels worden gemonteerd.

De laatste C in de naam staat voor coupé en de eerste voor comfort, wat het vermoeden kan doen rijzen dat liefhebbers van een sportief rijgedrag de CC beter links laten liggen. Onterecht, want er is helemaal geen reden waarom sportiviteit en comfort niet hand in hand zouden kunnen gaan. Mits het onderstel goed werd ontworpen - zoals hier het geval is, sluiten de twee elkaar namelijk niet uit; al is het wel duidelijk dat de CC eerder werd afgesteld met het oog op het laatste. Zeker met de optionele dynamische ophangingsregeling, dat automatisch de demping en de stuurinrichting in drie standen bijstuurt (€ 996) is er weinig aan te merken op het comfort aan boord. Het behaaglijke gevoel in een limousine te hebben plaatsgenomen wordt nog versterkt door een bijzonder goede filtering van alle externe geluiden.

Nu is het natuurlijk ook zo dat de 140pk van de BlueTDI motor de CC niet op dezelfde manier het vuur aan de schenen kan leggen als de eveneens verkrijgbare 3,6 V6. De diesel stelt de CC in staat om in 9,9 seconden de honderdspurt af te werken en kan dankzij een koppel van 320Nm onderhoudende hernemingen beloven, maar meer ook niet. Bij een actievere rijstijl valt het onderstel evenwel niet door de mand, en mits montage van het XDS elektronische 'sperdifferentieel' (wat in wezen gewoon een evolutie is van het ESP) voor € 209 wordt onderstuur effectief wat meer onderdrukt. Enige minpunt, en een zaak waar we jammer genoeg mee zullen moeten leren leven lijkt het, blijft het elektrisch bekrachtigde stuur dat amper feedback geeft aan de bestuurder. Nu goed, we zijn al tevreden dat VW de rechtuitstand niet verprutste door onder het mom van sportiviteit kunstmatige nervositeit in te programmeren, wat van de CC een prima metgezel maakt voor de lange baan.

Geef commentaar
comments by Disqus