Zoals de alchemist honderden jaren lang vruchteloos metaal trachtte om te vormen in zuiver goud, zo blijven autoconstructeurs onverrichter zake zoeken naar de perfecte combinatie van vorm en functie. Die queeste is voorlopig al even tevergeefs en uiteindelijk haast onrealiseerbaar; alleen al omdat ieder individu zo zijn eigen opvattingen heeft over hoe een perfecte vorm er uit moet zien. En dat er honderden mogelijke toepassingen bestaan voor een voertuig, die onmogelijk in één enkele wagen gebundeld kunnen worden, wil de zaak ook niet echt vooruit helpen. Autofabrikanten beseffen dat uiteraard zelf maar al te goed en bewandelen bijgevolg vooral het pad van het minste risico. Wat een autopopulatie oplevert die wat op een Gaussiaanse kromming lijkt, aan de linkerkant bevolkt door bijzonder functionele, doorgaans hondslelijke vehikels en uiterst rechts bezet door een select clubje bloedmooie, peperdure exoten waarmee je amper de straat uitdurft. En toch, ook binnen die omvangrijke middenmoot vol met alledaagse, niemand voor de borst stotende wagens is er soms ruimte voor een frivool zijstapje.
Dat illustreerde Volkswagen dik vijf jaar geleden al met de Passat CC, een wagen op basis van de ... Passat waarbij die toegevoegde afkorting staat voor Comfort Coupé. In essentie verpakte Volkswagen goede wijn in een fles met een spannender etiket, nadat eerder al Mercedes met succes had aangetoond dat de markt klaar was voor een dynamischer variant van de E-klasse. We maakten destijds meteen de kanttekening dat het voorvoegsel Passat verwarring schiep en de twee C's vooral deden denken aan een cabriolet. Volkswagen heeft onze opmerking ter harte genomen. Of toch de helft ervan, want voortaan gaat VW's vierdeurscoupé door het leven als CC tout court. Nog steeds zonder plooidak overigens.
De CC schuift ten opzichte van de Passat dus een tikkeltje meer naar rechts op de curve, en die schoonheidsoperatie heeft onvermijdelijk ook zijn prijs. Hij staat in de cataloog vanaf € 34.250: hiervoor krijg je de 136pk variant van de 2.0 TDI die ook in tal van andere VW modellen zijn diensten bewijst, en ditmaal wordt gekoppeld aan een manuele zesbak. De dieselmotor kan tot 177pk leveren en is voor die gelegenheid steeds gepaard aan een DSG automaat, desgewenst zelfs met 4motion vierwielaandrijving. Ook de 3.6 FSI V6 benzinemotor kan besteld worden, altijd met DSG-bak en vierwielaandrijving trouwens, voor het bedrag van € 45.530. De enige andere benzinemotor die VW bij ons aanbiedt is de 160pk krachtige 1.4 TFSI, een geblazen blok dat VW altijd aan een zeventraps DSG-bak koppelt en verkoopt voor € 35.850. De interessantste combinatie voor onze markt is echter de BlueTDI motor, een 140pk sterke variant van de 2.0 TDI eenheid die met een manuele versnellingsbak amper 125g CO2/km uitstoot. In combinatie met de DSG6 automaat wordt dat 137g/km en daarmee weet je dan ook hoeveel onze testwagen theoretisch uitpuft.