We zullen VW een plezier doen en niet (al te veel) meer verwijzen naar de Passat, het donormodel waarvan onderhuids zowat alle techniek wordt overgenomen. Zeker wat de koets betreft neemt de nieuwe CC nog wat meer afstand dan voorheen van zijn doordeweekse broer. Het basisidee veranderde evenwel niet. Door de CC wat lager en breder te maken dan de klassieke sedan, de daklijn optisch meer te laten bollen en de overhangen een beetje meer uit te rekken verkregen de Duitsers een auto die tegelijk statiger en dynamischer oogt. Terwijl de vier deuren gewoon werden behouden, waarmee de CC over een belangrijke troef beschikt ten opzichte van conventionele coupés, waarbij de instap naar achteren toe onhandig via het enige zijportier dient te gebeuren.
De vorige (Passat) CC kon al uitpakken met een fraaie lijn, gekenmerkt door een verfijnder front, sensuelere achterlichten en portieren zonder frame rond de ruiten, wat het altijd goed doet als de boel wat exclusiever mag ogen. De nieuweling gaat op krek hetzelfde elan verder. Ook nu sieren weloverwogen chromen biesjes verschillende kuipdelen en deurlijsten, zijn doordacht gekozen vouwlijnen verantwoordelijk voor een boeiend licht- en schaduwspel en zorgen de ver uit elkaar staande lichtunits zowel voor- als achteraan voor een bredere, en dus krachtdadiger aanblik. De nieuwe kijkers vooraan krijgen standaard led-dagrijverlichting mee, en achteraan ogen de eveneens altijd gemonteerde ledlichten mooier dan ooit. VW vindt de CC alvast haar optisch meest geslaagde telg van het huidige gamma, een uitspraak die we niet zullen tegenspreken.
Met een lengte van 4,9m is de CC bepaald geen kleine auto, maar praktischer dan de functionele Passat is hij natuurlijk niet. Vorm heeft hier duidelijk de bovenhand op functie, ofschoon het interieur nog steeds voldoende ruim blijkt. Maar daarover meer in volgende rubriek. De koffer is altijd uitgerust met een klep wat de laadmogelijkheden uiteraard sterk beperkt. Achter die kofferklep schuilt een in de lengte erg diepe laadruimte, waarin je een forse 532 liter kwijt kan. De achterbank kan in twee delen neer. In combinatie met een vijfde zitplaats kost die functionaliteit € 159.