De optielijst rept niet over enig veiligheidsverhogend materiaal, wat betekent dat je het hele arsenaal aan levensreddende functies altijd van Citroën meekrijgt. Stabiliteitscontrole met antislipregeling is dus steevast van de partij, net als ABS, een hellinghouder en maar liefst zeven airbags. Naast de ondertussen courante plofkussens vooraan, zijairbags en gordijnairbags geniet de bestuurder tevens van de beschermende werking van een knieairbag als de uitwerpselen de propeller raken.
Even onzichtbare, maar evengoed belangrijke aanwezigen zijn het versterkte staal dat oordeelkundig doorheen de koetsopbouw is gebruikt en enkele goed gekozen verstevingsbalken, allemaal zaken die de Citroën deelt met het donormodel. Net als een verklikkerlichtje dat je erop attent maakt als je je veiligheidsgordel bent vergeten in te klikken. Dingen waar het EuroNCAP instituut tuk op is en allemaal meenam in zijn evaluatierapport, dat weinig verrassend vijf sterren veil had voor de ASX (en haar tweelingzusjes). Maar daar blijft het dan ook bij: assistenten die je blinde hoek in de gaten houden, je berispen of zelfs corrigeren als je van je rijvak afwijkt of radargestuurde systemen die de controle over je gas- en rempedaal overnemen als je dat wil zijn niet in de optielijst te bespeuren, laat staan dat ze standaard zijn.