In ons land biedt Citroën haar C4 Aircross met drie motoren aan: een 1.6 benzine die met een prijskaartje van € 22.885 als instapper fungeert, een eveneens 115 paardenkrachten sterke 1.6 HDI zelfontbrander en een 1.8 HDI die 150pk kan ontwikkelen. Terwijl de benzine altijd een vijfbak krijgt en uitsluitend de voorwielen aan mag drijven, kunnen beide dieseleenheden zowel aan twee- en vierwielaandrijving worden gekoppeld middels een manuele zesbak. Een automaat is niet beschikbaar. De 1.8 HDI is € 3.800 duurder dan de hier geteste 1.6 HDI, maar wordt dan wel minstens in het middelste uitrustingsniveau afgeleverd.
De 1.6 HDI van eigen makelij is de jouwe vanaf € 24.785 en stelt de C4 Aircross in staat om de honderdspurt in 10,8 seconden af te werken, wat heel behoorlijk is, en beloofd niet meer te drinken dan gemiddeld 4,6l/100km en daarbij amper 119g CO2/km uit te stoten. Als vierwielaandrijver komen daar maar tien grammetjes bij, maar het systeem bekrachtigt dan ook zowat uitsluitend de voortrein tenzij de elektronica in welbepaalde omstandigheden daar anders over beslist. Hoe dan ook komt de suv in de praktijk vrij dicht bij die opgegeven verbruikswaarden en zo hebben we het graag.
De 1.6 HDI komt van de PSA groep, het onderstel niet en dat voel je. Citroën maakte naam en faam door comfort consequent met een grote C te schrijven en probeert die filosofie ook zo veel mogelijk in haar nieuwere creaties door te trekken; maar als je de zaken zoals hier niet helemaal zelf in handen hebt dan wordt dat natuurlijk wat moeilijk. Het strak afgeveerde onderstel laat weliswaar een best snedige rijstijl toe en kondigt daarenboven goed zijn limieten aan, maar voor doorwinterde Citrofielen is het even wennen om elke put en dwarsrichel tot in de ruggengraat te voelen. Het stuur is elektrisch bekrachtigd, een steeds meer gangbare keuze die de zuinigheid ten goede komt maar voorlopig evengoed elke feedback naar de bestuurder elimineert, dus wild worden we daar evenmin van.
Koppel bovenstaande aan de wat aparte zitpositie en de nadrukkelijk in het interieur aanwezige motor - met dank aan een ontoereikende geluidsisolatie van het motorcompartiment - en je krijgt een subjectieve rijbeleving die nog het meest aanleunt bij die van een uit de kluiten gewassen terreinwagen zoals ze die tegenwoordig nog zelden maken. Dat komt uiteraard wat vreemd over, zeker in een tweewielaangedreven suv die helemaal geen ambities koestert naast het verharde pad. Let wel, storend hoeft deze beleving niet noodzakelijk te zijn; meer nog, wie geen boodschap heeft aan stoere suv's die rijden als een sedan vindt het wellicht zelfs prettig zo. Hoe dan ook zindert de indruk na dat de C4 Aircross (en dus de Mitsubishi ASX) in de eerste plaats werd ontworpen rond een aandrijving op de vier wielen, wat dan ook onze eerste keuze zou zijn.