Zo ijverig als Citroën te werk is gegaan bij het verfransen van de koets van de Japanse ASX, zo teleurstellend is de eerste aanblik van de binnenkant. Citroën heeft de laatste jaren niet alleen belangrijke stappen voorwaarts gezet inzake het ontwerp van haar nieuwe modellen, maar ook haar interieurs zijn vele malen verfijnder en hoogwaardiger dan een tiental jaar geleden. Alleen is van die ommekeer in deze C4 Aircross niet veel van te merken. Op wat obligate emblemen en een andere toplaag na, namen de Fransen het binnenwerk namelijk quasi onveranderd over. Er is voor die saaie en sobere stijl wel iets te zeggen als je - opnieuw - de eerder zoutloze ASX in de vergelijking betrekt, maar in combinatie met de frisse en ondernemende koets van de C4 Aircross kon het contrast haast niet groter zijn.
Dat het interieur bij de eerste indruk weinig harmonieus lijkt aan te sluiten bij de buitenkant is natuurlijk maar één aspect van het verhaal, een vaststelling die bovendien aan belang verliest naarmate je kilometers vergaart achter het stuur. En toch, ook na de noodzakelijke gewenning kon de C4 Aircross ons binnenin maar matig overtuigen. Zo komen de draaiknoppen van de klimaatregeling bepaald niet hoogwaardig over, klinken te veel interieurpanelen hard en hol en vonden we geen zithouding die echt als gegoten paste, met name omdat het leek alsof het stuur altijd net iets te vlak stond. De tellerpartij (die overigens identiek is aan deze van de ASX en 4008) is best aardig vormgegeven, maar de kokers die de eigenlijke wijzerplaten omhullen zijn zó groot en staan zó ver uit elkaar dat je er scheel van gaat kijken als je alle informatie op de platen tegelijkertijd probeert te zien. Ook het (€ 1.950 dure) navigatiesysteem verbleekt naast wat de concurrentie tegenwoordig uitbrengt: het ding reageert traag, komt met een veel te lage resolutie en is moeilijk afleesbaar als de lichtinval fout zit.
Anderzijds is de cabine wel ruim genoeg om er vier volwassenen in te vervoeren, met een extra zit in het midden achteraan voor wie aan het kortste eindje trekt. Met de beenruimte zit het goed en als je het panoramadak (€ 600) laat voor wat het is zal niemand problemen ondervinden met de hoofdruimte. In de basisversie Attraction heb je al recht op een manuele klimaatregeling; in ruil voor € 1.800 extra voegt het niveau Seduction aan de betrekkelijk goede standaarduitrusting onder meer automatische klimaatregeling, een licht- en regensensor, bluetooth (en andere) connectiemogelijkheden, een snelheidsregelaar en een met leder bekleed stuurwiel plus versnellingspook toe. Doe er nog eens € 2.000 bij en de Exclusive variant maakt het nog wat gerieflijker aan boord mits toevoeging van een handenvrije sleutel, parkeersensoren en een achteruitrijcamera, halflederen elektrisch verstelbare en verwarmde stoelen, xenon verlichting en knappe achttienduimers. Navigatie vereist altijd opleg.