Citroën C4 Aircross 1.6 HDi 2WD Exterieur

Citroën C4 Aircross 1.6 HDi 2WD
Bekijk 24 foto's
Door: BV 06-01-2013

Als we de C4 Aircross oppikken kunnen we alvast een spontaan goedkeurend knikje niet onderdrukken. Mitsubishi's recente ontwerpen getuigen nu niet meteen van passie of esthetische extravagantie, een gegeven waar ook de eerder brave ASX als voorbeeld van kan gelden. In haar zoektocht naar een koper zal ze daar misschien niet zo heel veel last van ondervinden, maar het cliënteel van Citroën is de laatste jaren visueel wel nogal verwend geweest en dat weet het merk met de dubbele chevrons zelf natuurlijk ook maar al te goed. De forse grille, de markante dagrijlichten en de in het ijle hangende c-stijl zijn kenmerken die overwaaiden uit andere succesnummers uit de reeks, en daar zijn we niet rouwig om.

Citroën sloeg er eveneens in de C4 Aircrosser robuuster, dynamischer en groter te laten lijken dan de ASX, ofschoon beide op een identiek platform staan. De buitenmaten ontlopen elkaar dan ook nauwelijks; de française meet 4,34m in de lengte, 1,80m in de breedte en 1,63m in de hoogte. Dankzij een hogere en bredere schouderlijn ziet de Citroën er pakken kloeker uit, en dat schept natuurlijk verwachtingen binnenin. Vanaf de bestuurdersstoel bekeken zorgen nog meer details ervoor dat je het gevoel hebt met een grotere wagen onderweg te zijn. Zo zit je stukken hoger dan je zou verwachten in dit segment, en kan je de motorkap duidelijk zien, wat tegenwoordig lang niet zo gebruikelijk is als je zou denken.

Anderzijds kan Citroën nog steeds niet toveren. Een vrij ruime wielbasis van 2,67m en korte overhangen leveren een betrekkelijk grote cabine op, maar de koffer is dan weer niet zo impressionant. Als je het (optionele) thuiskomertje laat voor wat het is, kan je achteraan tot 442 liter kwijt. Alhoewel ook de achterklep zelf niet van de grootste is, zijn de Fransen ook hier met evenveel motivatie aan het bewerken geslagen. De knappe lichtblokken en de fijn gestilleerde achterbumper maken het plaatje af. Benieuwd of Citroën even vlijtig het interieur onder handen nam?

Geef commentaar
comments by Disqus