Het is veelzeggend dat de Ceed niet alleen voor, maar ook in Europa ontworpen en zelfs gebouwd wordt. Het verklaart waarom ook het interieur gelijke tred kan houden met de concurrenten in het segment, en hen vaak zelfs overklast. De centraal geplaatste snelheidsmeter bijvoorbeeld lijkt analoog, maar is volledig digitaal. Hij werd met zoveel zorg ontworpen, dat je amper een verschil ziet met de analoge wijzerplaten die hem langs beide kanten flankeren. Mooi vakwerk, dat zien we graag. Rest Kia nog de taak om in de toekomst alle mogelijkheden van het ding benutten, want eigenlijk doet het niet veel meer dan de snelheid en wat triviale wetenswaardigheden te tonen. Daar had duidelijk meer in gezeten, maar goed, het is een begin. Door op strategische plaatsen gebruik te maken van zacht aanvoelende, en overal hoogwaardig ogende materialen zetten de Koreanen een stijlvolle binnenkant neer. De enige stoorzenders van de beoogde sereniteit zijn de vele (weliswaar vakkundig ingewerkte) knopjes, want die zijn wel erg overvloedig aanwezig.
Ook met de geluidsinstallatie, het navigatiesysteem en de bluetooth/ipod integratie waren we bijzonder opgezet. Op onze topversie zitten zowat alle mogelijke snufjes die je op een hedendaagse gezinswagen zou moeten kunnen bestellen. Zetelverwarming, stuurverwarming, mp3-connectiviteit, geïntegreerde navigatie, een geavanceerde boordcomputer ... het is er allemaal. Anderzijds staan op het stuurwiel alleen al 14 knopjes. Dat wordt even instuderen vooraleer je alles weet staan. Het zitmeubilair steunt uitstekend en is zeker met het Luxe pakket (€ 1.800) aangevinkt, in alleraardigst leder afgewerkt. Het is pas vanaf het op één na hoogste uitvoeringsniveau dat Kia gul comfortfuncties zoals klimaatregeling en navigatie monteert, maar ook de Access instapper heeft al recht op radio met mp3 (en ipod integratie), elektrische ruiten vooraan en neerklapbare achterzetels. We vermelden het terloops, omdat slechts weinig concurrenten in dit niveau (en voor deze prijs) even vrijgevend zijn.
Zoals reeds gesteld is het plaatsaanbod prima voor elkaar. De Sports Wagon neemt weliswaar de wielbasis van de hatchback over (2,65m), maar voegt wel 20cm aan diens totale lengte toe en krijgt een andere daklijn mee. Zowel vooraan als achteraan levert dat meer hoofdruimte op, en natuurlijk doet ook de koffer er zijn voordeel mee zoals we reeds bij het exterieur uit de doeken deden. Deze Ceed SW biedt plaats aan vijf en doet dat zonder dat er compromissen moeten gesloten worden, want alle plaatsen zijn ruim genoeg om er een volwassene in alle comfort onder te brengen. Voeg daaraan een meer dan behoorlijke geluidsdemping toe, en je begrijpt dat deze Ceed zijn hoge score in deze rubriek meer dan verdient.