Kia heeft geen slecht jaar achter de rug. In 2012 werden er weliswaar 4% minder van hun nieuwbakken personenwagens aan de dienst inschrijvingen aangeboden, maar dat is stukken beter dan de gemiddelde achteruitgang in ons land (-15%) én bovendien ging het Belgische marktaandeel met een tiende in de plus. Daar zit de Ceed, Kia's vorig jaar volledig vernieuwde vertegenwoordiger in het druk bevolkte c-segment zeker voor iets tussen. De strak in het pak gehesen hatchback kreeg afgelopen najaar versterking van een al even smakelijke sportswagon; en deze is een niet onbelangrijke toevoeging aan het gamma, want de vorige SW was goed voor 40% van de Europese verkoop van het model.
En wellicht zal dat aandeel nog wel wat stijgen, want het prijsverschil tussen de hatchback en break bedraagt nu nog maar € 1.000, ofwel € 200 minder dan voorheen. In ruil krijg je 39% meer laadruimte dan bij de hatchback, gemeten als de achterzetels rechtop mogen blijven staan. Ook de inzittenden profiteren van de hogere daklijn, want achteraan mag je kapsel 2mm en vooraan zelfs 21mm minder kort vooraleer het de hemelbekleding raakt. Reeds voor € 17.490 haal je de 1.4 benzine in huis, in het laagste uitrustingsniveau weliswaar (Access) maar wel al met start/stop functie en net zoals alle andere varianten gekoppeld aan een manuele zesbak.
Wij testten echter twee andere uitvoeringen waarvan Kia in ons land vermoed dat ze het goed gaan doen in de verkoop, namelijk de 1.6 automaat met dubbele koppeling en de manueel geschakelde 1.6 CRDI. Beiden in hun meest luxueuze uitvoering daarenboven, dus staar je niet meteen blind op het flink hogere prijskaartje - respectievelijk € 26.290 en € 26.640 - dat aan beide hangt. De meest voordelige zelfontbrander heb je voor € 19.290 met een 1.4 CRDI onder de kap die 90pk voor je veil heeft, maar Kia koestert vooral hoge verwachtingen voor de 128pk variant van de 1.6 CRDI en die parkeer je voor je deur vanaf € 23.740. Nu blijft de vraag natuurlijk: wil je dat wel?