Het gaat hard voor Kia en halfzus Hyundai. Het een na het ander geslaagd model rolt van de band en de resultaten in de verkoopstabellen blijven dan ook niet uit. Ofschoon de Koreanen niet langer teren op een bodemprijs om hun producten aan de koper te slijten, helpen Kia's zeven jaar overdraagbare garantie en de door de Duitser Peter Schreyer geïntroduceerde, en bovenal erg geslaagde tekenstijl het merk om zelfs in een woelig autojaar als 2012 bijkomend Europees aandeel te verwerven. Alle foto's van de 1.6 CRDI vind je trouwens hier, en de fotoreeks van de 1.6 GDI ontdek je dan weer hier.
Ook met de Ceed Sports Wagon, zeg maar breakvariant van de Ceed hatchback, pleegt Kia hoegenaamd geen stijlbreuk. Ten opzichte van de vorige generatie werd de Koreaan langer, smaller en lager, maar zag tegelijkertijd z'n spoorbreedte toenemen en ziet er door die ingrepen weer een pak dynamischer uit. De wielbasis veranderde niet, maar het interieur werd wel ruimer en huisvest nu probleemloos vijf volwassenen. Ten opzichte van de hatchback werd de SW 20cm langer, waar vooral de koffer zijn voordeel mee doet. Met de achterzetels gewoon rechtop slikt de SW 528 liter (ten opzichte van de 380 liter bij de hatchback) en met de zetels neer beschik je over een laadvolume van 1642 liter (in plaats van 1318 liter) gemeten tot aan het dak. Dat is overigens een beetje beter dan de directe concurrentie. Het dak zelf loopt ook wat rechter en daardoor hebben zowel de inzittenden vooraan als achteraan iets meer ruimte voor hun kruin.
De prijslijst van de Ceed SW begint bij € 17.490; daarvoor haal je de 1.4 benzine in huis in het laagste uitrustingsniveau (Access). De SW kost altijd € 1000 meer dan de hatchback en dat is € 200 minder dan voorheen. Met die hatchback worden ook het onderstel en de motoren gedeeld, twee fundamentele zaken die nog flink wat ruimte voor verbetering laten. Matige prestaties en bedenkelijke opgegeven verbruikscijfers kenmerken het aandrijfaanbod. De twee krachtigste eenheden - op benzine de 135pk sterke 1.6 GDI en op diesel de 128pk sterke 1.6 CRDI - hebben beide meer dan tien seconden nodig voor de honderdspurt en flirten alle twee met een gemiddeld verbruik van zeven liter per 100km. Voor de benzine blijft dat in de buurt van de opgegeven waarden, maar voor de diesel is dat ruim twee liter meer. Ook het onderstel verleent niet de sportieve ingesteldheid die Kia belooft: alhoewel de individuele componenten hoge verwachtingen zaaien, zorgt een afstelling met gebrek aan duidelijke visie voor een rijbeleving die op de dool lijkt tussen geforceerde sportiviteit en tevergeefs comfort. Kia had het zich een pak makkelijker kunnen maken door zich te concentreren op één van beide. Het beperkt potentieel van de krachtbronnen indachtig, zouden wij het eerste suggereren.
Er is een goede reden waarom we zo streng zijn, trouwens. Er rijden zonder twijfel beter sturende concurrenten rond, maar wat het interieur betreft steekt de Kia er dan weer flink bovenuit. De binnenkant werd niet alleen ruimer, maar ook stijlvoller, stiller en hoogwaardiger. De Europese - zeg maar Duitse - insteek is nooit ver weg, de tellerpartij van een erg hoog niveau en het zitcomfort bestempelen we als bovengemiddeld. Doorheen de verschillende afwerkingsniveaus ontdek je zowat alle mogelijk denkbare comfort- en veiligheidsfuncties. Ofschoon het meest leuke spul uiteraard voorbehouden blijft voor de topversies, zijn ook de instappers beter dan gebruikelijk uitgerust. Niet onbelangrijk is de wetenschap dat ook zowat alle veiligheidsvoorzieningen die verantwoordelijk zijn voor de uitstekende score bij het EuroNCAP instituut, standaard zijn vanaf het laagste niveau. Als je de Ceed z'n discutabele rijgedrag kan vergeven, dan blijven de competitieve prijs, de garantie, het knappe exterieur en het kwaliteitsvolle interieur factoren die kunnen tellen. Dan heb je een winnaar.