De tweede generatie van de Sorento kreeg al kort na zijn introductie vijf sterren van het Euro NCAP instituut, en de Koreanen waren bij de ontwikkeling van deze ingrijpende facelift duidelijk vastbesloten om ook in de nieuwe puntentelling de maximale score te benaderen. Standaard krijgt de Kia frontale, zij- en gordijnairbags, actieve, in de hoogte verstelbare hoofdsteunen, isofix verankeringspunten op de tweede zetelrij en dergelijke meer. Eveneens van de partij zijn altijd ABS, ESP met koerscorrectie, wegrijhulp op hellingen, parkeersensoren achteraan en een aktieve motorkap die zich achteraan opricht ter vermindering van de letsels bij het aanrijden van een voetganger. Ook mistlampen vooraan krijg je er altijd bij, net als led-dagrijlichten, hoeklichten en grotere remschijven vooraan. Tenslotte verhoogde Kia het aandeel aan staal met hoge treksterkte in het koetswerk, waardoor het volgens de constructeur één van de sterkste in zijn klasse wordt. Ook de torsiestijfheid ging er met 18% op vooruit, wat eveneens bijdraagt aan een stabieler en comfortabeler rijbeleving.
Het neusje van de op alles voorbereide zalm moeten we zoeken in het hoogste uitvoeringsniveau. Die komt met adaptieve koplampen, een bandendruk controlesysteem, een dode hoekverklikker en een assistent die je erop wijst als je de rijstrook verlaat. Een adaptieve snelheidsregelaar of een systeem dat de wagen automatisch behoedt voor botsingen bij lage snelheden hebben hun weg nog niet naar de gadgetafdeling van Kia gevonden, maar lang kan dat niet meer duren. Voor deze Kia vinden we dat gebrek in het aanbod een minpunt, maar de standaarduitrusting maakt veel goed.