Net zoals Kia duidelijk blijk geeft niet over één nacht ijs te zijn gegaan bij het bijwerken van het exterieur, zo ook getuigen de aanpassingen aan de binnenkant van een doorgedreven studie ter zake. De Koreanen hadden zowel aandacht voor kleine details als de grotere gehelen. Zo maakte de interieurafdeling gebruik van van zachtere materialen, erg geslaagde gesatineerde chromen biesjes en een beter soort leder ter bekleding van het stuurwiel. Tegelijkertijd werden hele blokken herbekeken, zoals de volledig herwerkte middenconsole en het grote, nu in één stuk doorlopende panoramische schuifdak (€ 1.500). Andere opvallende wijzigingen zijn de nieuwe digitale tellerpartij en de automaat met een recht schakelrooster. Ook maakte Kia werk van een effectievere geluidsisolatie en voegde het een aantal comfortfuncties toe, zoals ventileerbare voorzetels op het hoogste uitrustingsniveau.
De Sorento ziet er niet alleen uit als een grote auto; die indruk overheerst ook binnenin, ofschoon zijn buitenmaten hem eerder in het segment van de middelgrote suv's onderbrengt. Dat is een pluim op de hoed van de ontwerpers, die het gevoel van grote ruimte en weelde hebben weten te creëren dat je in een hoogpoter van dit kaliber verwacht. Als Audi de maatstaf is inzake interieurbouw, dan neemt Kia ongetwijfeld die honneurs waar op het Aziatische continent. De aangename texturen, de mix van traditionele soberheid en hoogtechnologische besturingselementen en de voortreffelijke demping van externe geluiden dragen allemaal bij aan een bijzonder solide indruk. Reken daarbij goed verstelbare en comfortabele zetels (ook wat betreft de laatste rij, die onzichtbaar in de koffervloer verdwijnt), een behoorlijk overzicht op de omgeving en enkele leuke hulpjes zoals stoel- én stuurverwarming en je begrijpt dat we best tevreden zijn over het geleverde resultaat.
Zelfs al vanaf het eerste uitrustingsniveau is de uitrusting zonder meer genereus te noemen ... al moet je wel in het achterhoofd houden dat Kia niet meer de prijzenkraker is van weleer. Desalniettemin zijn zaken zoals bluetooth connectiviteit, een lederen stuurwiel en pook, automatische klimaatregeling, snelheidsregelaar, verwarmbare buitenspiegels en dergelijke meer in tegenstelling tot heel wat andere merken gewoon standaard op de correct geprijsde Lounge; voor de voorwielaandrijver met een 150pk sterke 2.0 CRDI onder de kap en vijf zitplaatsen vraagt Kia een investering van € 32.990. De optielijst beperkt zich tot metaalkleur en het panoramisch open dak, en voor het interieur is er keuze uit een beige, zwarte (standaard op Sense), bruine of wit-zwarte lederen interieur (+ € 300 enkel op Sense). Wil je dus comfort en functionaliteit toevoegen aan de basisversie, dan ben je verplicht één of twee niveaus te klimmen. Fusion voegt zowat alle leuke snufjes toe en Sense biedt als voornaamste extra's de lederen bekleding en sleutelloos starten, naast alle onconventionele veiligheidsnufjes. Maar daarover meer in volgende rubriek.