Noem ons gerust ouderwets, maar wij beschouwen bescheidenheid nog altijd als een kwaliteit. En toegegeven, we gaan er soms misschien een tikkeltje te lichtvaardig van uit dat anderen dat dan ook zo zien. Neem nu de term 'facelift': door de band genomen wordt dat etiket op een wagen gekleefd die wezenlijk niet verschilt van zijn voorganger, met uitzondering van beperkte aanpassingen aan koetswerk en motor. Denk aan nieuwe kleurtjes, andere stofjes. Verwacht een paar procenten minder dorst en wat onbeduidend gepruts aan bumpers, velgen en lichtblokken. Iedereen akkoord? Nou niet dus; sommige constructeurs vinden dergelijk vijlwerk voldoende om het bijvoeglijk naamwoord 'nieuw' voor de typenaam te plakken, terwijl je zo doorziet hoe de vork echt in de steel zit. Maar er zijn ook merken die overdrijven in de andere richting. Zoals Kia bijvoorbeeld.
De Sorento werd in september 2012 'opgewaardeerd', maar de veranderingen zijn dermate ingrijpend dat we ons vandaag nog steeds afvragen waarom de Koreanen er zo bedeesd over communiceren. Inderdaad, optisch sleutelde Kia enkel aan de voor- en achterkant van haar grote suv, maar de metamorfose als bekroning van deze arbeid is stukken groter dan wat we van zo'n verjongingsoperatie gewoon zijn. En dan hebben we het nog niet eens over het stijvere koetswerk en het flink gewijzigde onderstel gehad, toch wel behoorlijk fundamentele ingrepen als je het ons vraagt. Markeer alle wijzigingen op de nieuwe infofiche met een vette fluostift, en je kan er in alle veiligheid en zonder fietslicht een donkere gewestweg mee oversteken. Kia had de zevenzitter evengoed voor een nieuw model kunnen verslijten. Zelfs wij zouden in dat verhaal zijn gevolgd.
Nu goed, letters en cijfers in marketingmanifesten zijn niet zelden lichtjes verbloemd; het is daarom nog altijd, en alleen de realiteit die ons moet kunnen overtuigen. Zodoende nemen we de Sorento mee in zijn hoogste uitvoeringsniveau, Sense gedoopt en € 44.090 geprijsd. Aldus heeft de Kia altijd een 2.2 CRDI onder de kap; dat is een vierpitter zelfontbrander met een maximaal vermogen van 197pk. Deze krachtbron wordt steeds gekoppeld aan een automaat en vierwielaandrijving. Zeven plaatsen zijn net als zowat de hele mikmak standaard in dit niveau. Zak je zes lijnen in de tabel en 25% in de prijs, dan kom je uiteindelijk uit bij € 32.990, waarvoor je de Lounge 2.0 CRDI met 150pk kan bestellen. Alweer een diesel dus, want de 2.4 GDI benzine wordt in België niet ingevoerd. In deze basisuitvoering wordt de eenheid gepaard aan een manuele zesbak en voorwielaandrijving, en noteren we een standaarduitrusting die nog steeds erg behoorlijk blijkt te zijn. Het is ook de enige versie die als vijfzitter kan besteld worden.