Kia Sorento 2.2 CRDI AWD Exterieur

Kia Sorento 2.2 CRDI AWD
Bekijk 26 foto's
Door: BV 04-01-2013

De eerste Sorento mocht zichzelf aanprijzen vanaf 2002, en was nog ontworpen met reële terreinambities in het achterhoofd. Kia monteerde een kloek koetswerk op een ladderchassis en voorzag de vierwielaandrijving van een lage verhouding, zoals het een echte moddervreter paste. Zeven jaar en meer dan 900.000 verkochte exemplaren later werd generatie twee gelanceerd, en die verschilde fundamenteel van zijn voorganger. Zo kieperden de Koreanen de klassieke onderstelconstructie overboord ten voordele van meer rijkwaliteiten op het verharde. Ook het lijnenspel werd helemaal herbekeken, met dank aan de frisse wind die door de tekenhallen van het merk blies en de algemene tendens om suv's wat civieler uit te dossen. Het resultaat was een grote, scherp getekende suv die in Europa alleen al meer dan 34.000 kopers wist te charmeren.

De grote broer van de Sportage meet 4,69m in de lengte en 1,89m in de breedte. Het dak staat 1,70m van de grond, en de rijhoogte zakte met 10mm ten opzichte van generatie twee wat het instappen vergemakkelijkt. De wielbasis blijft 2,7m optekenen, maar door het herbekijken van het interieur - met name de vloer kwam lager te liggen - won de tweede zetelrij 3cm en de derde 1cm aan beenruimte. Als zevenzitter slikt de koffer voortaan 258 liter; in de configuratie met vijf stoelen krijg je een flinke 1047 liter kwijt. Leg je alle zetelrijen plat, dan stijgt het laadvolume tot 2052 liter, altijd gemeten tot het dak.

Nieuwe kleuren en andere velgen zijn zowat verplichte kost bij elke facelift, maar zoals reeds aangehaald gaat Kia toch wel een paar stappen verder dan wat we bij een dergelijke schoonheidsoperatie gewend zijn. Door het hele front beneden de motorkap compleet te herzien, krijgt de Sorento een veel serieuzere en tegelijk elegantere aanblik, zonder dat de gretigheid die het vorige model in zich had verloren ging. De tijgergrille bleef behouden doch bijgewerkt naar het actuele aanzicht, de lichtblokken werden verzacht en de bumber gaat nu veel meer op in de rest van het ontwerp. Achteraan zijn de wijzigingen zo mogelijk nog ingrijpender. De hele achterpartij - kofferklep, lichtunits en bumper - werd helemaal opnieuw getekend en ook hier mag die operatie gerust geslaagd genoemd worden. Vooral de nieuwe lichtblokken leveren prima werk in het opwaarderen van de aanblik achteraan. In profiel wijzigde niets en dat was ook helemaal niet nodig, mogen we concluderen als we het resultaat goedkeurend monsteren.

Geef commentaar
comments by Disqus