Kia Sorento 2.2 CRDI AWD Conclusie

Kia Sorento 2.2 CRDI AWD
Bekijk 26 foto's
Door: BV 04-01-2013

Kia bracht in 2002 de Sorento uit, een capabele terreinwagen met een oerklassiek ladderchassis en vierwielaandrijving met reductiebak. Generatie twee liet vanaf 2009 het betere offroadwerk voor wat het was en kwam naar buiten met een zelfdragend koetswerk, niet permanente vierwielaandrijving en een fel gesmaakt in- en exterieur, toen al voorzien van de ondertussen welbekende designelementen die het merk terecht koestert. Generatie drie is nog niet voor morgen, maar de facelift die de Koreanen in september 2012 presenteerden, gaat ons inziens ver genoeg om toch van een volledig nieuw model te spreken. De wijzigingen aan in- en exterieur zijn daarbij bijzonder geslaagd en bovendien erg relevant. Het nieuwe front en de compleet gewijzigde achterkant, de nieuwe middenconsole en de betere materialen in het interieur zijn allemaal ingrepen die de wagen een stuk eleganter, homogener en serener voor de dag laten komen.

Kia's grootste suv is standaard voorzien van zeven zetels, maar kan in zijn basislivrei ook als bijzonder ruime vijfzitter besteld worden. Al is ‘basis' misschien niet het gepaste woord, want ook de Lounge instapper kan rekenen op een royale standaarduitrusting. In ruil voor € 32.990 levert het merk dan de Sorento als voorwielaandrijver met een manueel geschakelde, 150pk sterke 2.0 CRDI onder de kap. Onze testwagen in het hoogste uitvoeringsniveau - Sense genaamd - komt met de 197pk sterke 2.2 CRDI, altijd in combinatie met een zestrapsautomaat en 4x4. Het fors hogere prijskaartje van € 44.090 valt te verantwoorden door een hele hoop extra comfortfuncties, een lederen interieur, navigatie en ga zo maar door. Enkel het panoramische schuifdak, metaalkleur en een ander kleurtje voor de lederen zetelbekleding kan je dan nog uit de optielijst kiezen als je wil. Ook de meeste veiligheidsvoorzieningen zijn standaard, enkel een rijstrookassistent en dode hoekverklikker worden exclusief meegeleverd in de duurste versie.

Dat de 2.2 CRDI geen zuinigheidskampioen was hadden we al wel durven vermoeden, want Kia heeft op dat domein wel nog wat achterstand in te halen. En zelfs al worden de achterwielen enkel aangedreven wanneer de voortrein het niet meer ziet zitten, het hogere gewicht van 60kg en de conventionele zestrapsautomaat benadelen onvermijdelijk het verbruik. Kia belooft een gemiddelde dieseldorst van 6,7l/100km (CO2 uitstoot van 175g/km) maar wij hadden dik drie liter meer nodig, zonder dat we de Sorento meer dan gebruikelijk hebben opgejut. Dat vraagt de Kia overigens ook niet, want het onderstel verkiest een op comfort ingestelde rijstijl. En dat treft, want de grote lobbes is er nog goed in ook. Het chassis werd ingrijpend gewijzigd en garandeert een bijzonder goede demping, een adequate filtering van de trillingen en lawaai en dat met behoud van een aanvaardbare dosis snedigheid en precisie. Dat het (qua kracht instelbare) elektrisch bekrachtigde stuur niet communiceert met de bestuurder, stoort in deze Sorento veel minder dan in de kleinere wagens van de vloot.

Geef commentaar
comments by Disqus