Daar waar de optielijst verplichte kost is voor diegenen die soms (vrij elementair) comfort gemonteerd willen zien, is Audi in vergelijking bijzonder gul als het op veiligheidsvoorzieningen aankomt. De 5 sterren vanwege EuroNCAP zijn geen loze decoraties. De Q5 kreeg ze opgespeld dankzij de aanwezigheid van driepuntsgordels, vijf hoofdsteunen, zes airbags en een complete elektronicawinkel waarbij ABS en stabiliteitscontrole slechts de top van de ijsberg zijn. De stabiliteitscontrole is trouwens nog slimmer geworden. Op sneeuw en onverharde wegen kunnen wielen nu blokkeren, en daarnaast controleert het ESP de stabiliteit van een aanhangwagen, houdt het rekening met het hoger zwaartepunt van een Q5 met bagagedrager en droogt het bij regenweer de remmen. Eveneens standaard is de functie die een dutje aanbeveelt, als deze opmerkt dat je stuurbewegingen niet meer je dat zijn.
Liefhebbers van het gevorderde personaliseren blijven natuurlijk niet in de kou staan. Ofschoon de standaardveiligheidsuitrusting best goed is, blijft er voldoende spul over om naar hartenlust af te vinken. Beginnende met het parkeersysteem met camera, want dat krijg je niet zonder extra investering. Minder voor de hand liggend zijn de rijstrookassistent en blinde hoekverklikker; of de adaptieve, radargestuurde snelheidsregelaar die de afstand tot de voorligger kan controleren door te versnellen of actief te remmen, en zo zelfs botsingen kan vermijden als je niet sneller gaat dan 30km/u.