We zijn er allemaal schuldig aan. Bij het configureren van een nieuwe wagen gaan ook wij altijd even stiekem kijken wat de topversie kost ... om daarna gewoonlijk weer met beide voetjes op de onzachte grond terecht te komen. Dus kijk, als de 313pk sterke SQ5 binnen het budget past, klik dan gerust even door. De 3.0 TDI die daarin het mooie weer maakt is met een beperkter vermogen eveneens beschikbaar in de gewone Q5, geflankeerd door potente TFSI motoren van twee en drie liter groot (tussen 180 en 272pk). Zelfs een hybride staat in de cataloog. Wij houden het bij de veel realistischer 2.0 TDI, de instapvierpitter die alleen diesel lust en beschikbaar is met een vermogen van 136pk (onbegrensd 144pk) of 163pk (onbegrensd 177pk). Enkel deze eerste variant valt te bestellen met voorwielaandrijving; de rest van het gamma krijgt automatisch een quattro aandrijfgeheel mee.
Met zoveel krachtpatsers als grotere broers zou je kunnen denken dat de 2.0 TDI wat magertjes uitvalt, maar dan stellen we je bij deze gerust. De 136pk, maar vooral het prima koppel van 320Nm zorgen in combinatie met een perfect gespreide zesbak voor vlotte en onderhoudende acceleraties en hernemingen. De TDI heeft voldoende panache in huis om je ervan te weerhouden steeds het onderste uit de kan te willen halen, en dat ziet zich beloond in het verbruik. Audi belooft een gemiddelde dorst van 5,3 liter per 100km (139g CO2/km) en die waarde benaderden we behoorlijk dicht. Langs bovenaf welteverstaan. De vierwielaandrijving hebben we nooit gemist; al helpt het dat we niet de minste behoefte hebben gevoeld om een wiel naast het verharde pad te zetten.
De Q5 krijgt voortaan ook elektromechanische stuurbekrachtiging mee, een hulpmiddel dat de dieseldorst alleen maar ten goede komt. En de rijbeleving in één beweging ook steriliseert, maar dit terzijde. Want eerlijk is eerlijk: in combinatie met de correcte, doch nooit overdadige vermogensafgifte van de 2.0 TDI en het comfortabele, doch verre van zompige weggedrag van de multi-link ophanging hebben we weinig aan te merken op de stuurmanskwaliteiten van de Audi. Toch als je bereid bent mee in de leefwereld van de hoogpoter te stappen, die sowieso al te heftig gooi- en smijtwerk schuwt. Tenslotte nog interessant om mee te geven: zelfs de voorwieltrekker met de basismotor mag een aanhanger van 2 ton trekken. Netjes.