In zowat elk testverslag op deze site die een recente Audi aan de pols voelt, kan je lezen dat het logo met de vier ringen voor het gidsmerk staat als het aankomt op de perfectionering van het innerlijke. En dan hebben we het over de voortreffelijke ergonomie van de bedieningselementen, de onberispelijke bouwkwaliteit en het gebruik van hoogwaardige materialen. Zo denken we ook er ook over als we deze Q5 bespreken, al valt er wel een kanttekening te lezen naast onze notities.
In tegenstelling tot de meer ingrijpend vernieuwde modellen komt de boordplank van de Q5 tegenwoordig immers wat 'gewoontjes' over. De tellerpartij oogt erg klassiek en ontbeert de erg geslaagde, haast naadloze mix van analoog en digitaal waar wel (onder meer) de A6 en A7 van profiteren. Het centraal geplaatste scherm geeft alle noodzakelijke informatie snel en correct weer, maar diens nogal korrelige resolutie verklapt dat ook dit systeem zo langzaamaan plaats mag maken voor moderner spul. Eerlijkheidshalve dienen we te vermelden dat er nog wel wat sjieker gerief in de optielijst staat, in de vorm van grotere schermen, uitgebreidere navigatiesystemen en internetfunctionaliteit (waaronder WLAN toegang en Google Earth integratie). Tot zover de berispingen trouwens, want voor het overige weet Audi haar vakmanschap ter zake opnieuw te bevestigen.
In de Q5 is plaats voor vijf maar het model heeft niet meteen de reputatie de achterzitters bovengemiddeld goed te verwennen. Dat wil zeggen; kinderen zitten er prinsheerlijk en ook volwassenen hebben het er naar hun zin, maar de beenruimte is er niet toereikend voor lange ritten, toch als je gezelschap enigszins is doorgeschoten in de lengte. Als bestuurder heb je niet te klagen: de rijpositie is prima, het overzicht rondom correct en zoals reeds aangehaald staan alle bedieningsinstrumenten daar waar je ze verwacht.
Zoals gebruikelijk bij het merk dien je flink de optielijst te consulteren wil je de uitrusting op een aanvaardbaar niveau brengen. Koeienhuiden kosten in combinatie met verwarmde zetels, verwarmde buitenspiegels en een lichtassistent € 2.300. Een bluetooth connectie is de jouwe voor € 363 en parkeersensoren voor- en achter gaan gezamenlijk voor € 454 over de toonbank. Minder noodzakelijk en vreemd genoeg dan weer wel relatief democratisch geprijsd zijn het Audi soundsystem, met 10 luidsprekers inclusief subwoofer aan € 302; een over 10cm verschuifbare tweede zetelrij met skiluik en bekerhouders inbegrepen (€ 242) en bandenspanningscontrole aan € 97. Het is maar een kleine greep uit het omvangrijke aanbod aan opsmukmogelijkheden.