Nog niet zo lang geleden keek niemand er van op als je fier liep te verkondigen dat je terreinwagen over vierwielaandrijving beschikte. Vier aangedreven wielen onder een moddervreter waren net zo voor de hand liggend als de suiker in je limonade en het zout op je aardappelen. Maar tijden veranderen en oude zekerheden vervliegen als sneeuw voor de zon. Een coupé met vier deuren? Dan kan. Een sportwagen zonder manuele bak? Maar natuurlijk. En een terreinwagen met tweewielaandrijving? Geen enkel probleem. Nu goed, met vierwielaandrijving kom je in een geëngageerd gezelschap nog wel eens weg als je natuurreservaten onderhoudt voor de lol of tijdens je groot verlof oude kleren en afgedankte pc's naar midden-Afrika brengt, maar je maakt niemand met een beetje realiteitszin nog wijs dat je vier keer vier écht nodig hebt om onversaagd een sneeuwstorm(pje) te trotseren op weg naar de bakker. Specifieke omstandigheden buiten beschouwing gelaten, brengen pientere anti-slipregelingen en nét-niet verplichte winterbanden je tegenwoordig zo goed als overal, weer of geen weer. En het scheelt een litertje of meer elke honderd kilometer natuurlijk.
En dat weet ook Audi. De Q5 is haar best verkopende suv en genoot net voor de aanvang van de zomer nog van een welgekomen opfrisbeurt, waardoor het nu mag pronken met de allernieuwste plooitjes en biesjes van de huisstijl. Geheel in lijn met bovenstaande denkpiste brengen de Duitsers - net zoals elk ander merk dat graag auto's verkoopt - zijn suv's tegenwoordig zonder complexen met tweewielaandrijving aan de man. Terwijl Audi in hetzelfde beleidsplan streeft naar optionele vierwielaandrijving op zowat elk model, maar goed. Iedereen aan de quattro, maar op deze Q5 voorzien van de instapmotor, is die technologie alvast geen verplichte kost. De zelfontbrander heeft een inhoud van twee liter, levert maximaal 136pk en wordt in zijn aandrijving bijgestaan door zes manuele versnellingen. De 136 paarden drijven dus enkel de zeventienduimers aan de voorkant aan, beloven tezamen plechtig niet meer dan 5,3l/100km te slurpen en 139g/km CO2 achterwaarts te blazen. Heel erg keurig, en met een vanafprijs van € 35.500 nog relatief betaalbaar ook. Of keurig staat voor saai en de vanafprijs maar om te lachen was nadat enkele broodnodige opties werden geselecteerd, ontdek je in dit testverslag.