Langs boven vergezeld door de Q7, onderaan aangevuld met de Q3 en binnenkort verschijnt er zelfs een Q2 in de tabellen. Ieder zichzelf respecterend merk gaat lustig in de weer met schaar en lijm, nu stilaan duidelijk wordt dat de suv een blijver blijkt te zijn. De Q5 blijft niettemin Audi's best verkochte hoogpoter, en om hem niet te veel uit de toon te laten vallen bij al dat jong geweld kreeg hij vorige zomer nog Audi's interne stijlpolitie over de vloer. Niet dat die zo veel werk hadden om de plooien glad te strijken, maar er veranderde voldoende om alvast na te gaan of de Q5 zijn verkoopsucces wel nog steeds verdient.
De aanpassingen aan in- en exterieur zijn zoals aangegeven erg beperkt. Ingolstadt houdt het bij enkele obligate ingrepen: de bumpers en de lichtblokken werden hertekend, maar dat laatste valt pas op als je voor de xenon kijkers met ingebouwde led-dagrijlichten opteert. Binnenin blijft alles grosso modo bij het oude, en dat mag je gerust letterlijk nemen. We vinden het een gemiste kans dat het geslaagde huwelijk van digitale informatie en analoge wijzerplaten niet uit de A6 in deze Q5 werd getransplanteerd. Ook het centrale scherm oogst in zijn standaarduitvoering niet veel ooh's en aah's meer; daarvoor is de resolutie naar hedendaagse normen veel te laag. Ofschoon er dus weinig progressie ter zake te noteren valt, blijven de goede dingen dan weer wel bewaard. De Q5 pronkt nog steeds met een huizenhoge afwerkingskwaliteit en is gekleed in knappe en degelijke materialen. Als bestuurder geniet je van een goed overzicht en een prima ergonomie. Je passagiers zal je evenmin horen klagen, alhoewel de beenruimte achterin nog altijd een punt van kritiek blijft.
Aangezien het tegenwoordig helemaal niet fout meer is om een suv uit te rusten zónder vierwielaandrijving, doen we niet de moeite om de terreinwaardigheid van deze op de voorwielen trekkende Audi na te gaan. Niemand die daarop staat te wachten, ook Audi niet. Neem je vrede met de inherente paradox die deze combinatie oplevert, dan is er geen enkele reden om de 2.0 TDI zonder quattro uit je verlanglijstje te weren. Alhoewel het maximale vermogen van 136pk weinig vuurwerk beloofd, toont Audi met deze configuratie aan dat je met wat hulp van een perfect gespreide zesbak en een breed bruikbaar koppel van 320Nm nooit op je honger moet blijven zitten in het verkeer van elke dag. Het relatief laag opgegeven verbruik van 5,3l/100km en de uitstoot van 139g CO2/km krijg je erbij; belangrijker is te weten dat deze theoretische waardes niet eens zo verkeerd zijn ingeschat.
Met een vanafprijs van € 35.500 omschrijven we deze configuratie als zonder meer correct, waarbij het traditiegetrouw bij de Duitsers van je eigen kooplust afhangt of je in de buurt blijft van die basisinvestering of niet. Zaken zoals klimaatregeling en de meeste veiligheidsvoorzieningen zijn standaard; navigatie, snelheidsregelaar, een lederen interieur, parkeersensoren of een achteruitrijcamera zijn dat niet. En daarmee weet je meteen hoe we aan het totaalbedrag van € 46.279 uitkomen. Hoe dat er in de praktijk uitziet, ontdek je zoals vanouds in onze complete fotospecial.