ESP behoort tegenwoordig tot de verplichte standaarduitrusting, maar in geval van deze Audi komt er nog een truukje bij kijken om tractie in de hand te werken. Niet op de mechanische manier -die nog steeds beter is- maar via de remmen. We noteren ook ABS, EDS, ASR (met elektronische remkrachtregeling) en noodremassistentie voor de indommelende chauffeur.
De A3 beschermt zijn inzittenden op verschillende manieren. Eerst en vooral wordt de schok bij impact door het koetswerk opgevangen, dat een stevig aluminium profiel met een schokdempende vulling ter hoogte van het bekken en de ribben combineert. Ingesnoerd met in de hoogte regelbare driepuntsgordels (geholpen door pyrotechnische spanners) zijn we zeker van onze plaats, terwijl je voor de kinderen achterin op Isofix-bevestigingspunten kan rekenen.
Airbags komen in veelvoud en een anti-whiplashsysteem moet nekblessures tegengaan bij een plotse halt. Er zijn weliswaar nog mogelijkheden om het veiligheidsarsenaal uit te breiden, maar daarvoor moet de bankkaart alweer worden bovengehaald. Zo is er adaptieve cruise control met een uitschakelbare remfunctie (€ 671), een visueel weergegeven inhaalhulp (€ 599) en de (in onze ogen) compleet overbodige en redelijk irritante rijstrookassistentie (€ 714). Om af te sluiten ook nog Pre Sense (€ 242), dat een nakende aanrijding in kaart brengt en op gepaste wijze reageert. Dit systeem werkt in combinatie met de net besproken snelheidsregelaar.