De A3 mag dan iets meer oppervlakte bedekken, ruim kan je hem nog steeds niet noemen. Vreemd genoeg laat de onveranderde hoogte van de daklijn wel extra hoofdruimte toe, zowel vooraan (+1,5cm) als achteraan in het voertuig (+1,6cm). Maar daar stopt het niet. De laadcapaciteit nam met 15 liter toe waardoor je 365l kan benutten in normale configuratie. Laat de achterbank vieren en er komt 1.100l vrij. Ter vergelijking: de VW Golf schippert tussen 380 en 1.270l en de BMW 1 slikt tussen 360 en 1.200l. De A3 doet het wel lichtjes beter dan de Volvo V40.
Een doorsnee handrem is niet aan hem besteed. Volgens Audi is dat om plaats uit te sparen, maar verder zien we er het nut nog steeds niet van in. Dat geldt wel voor de uitschuifbare voorstoelen, die niet met koeienhuid bedekt zijn maar wel voortreffelijk zetelen. En dat is nog steeds het meest van tel. Het afwerkingsniveau is als vanouds onbesproken en de sfeer aan boord zit goed. Daar zorgt de aangepaste verlichting voor. Als er dan toch minstens één reden is om een Audi in huis te halen -eender welk model- wijzen we in de richting van het interieur.
Voor de A3 deed men daarvoor beroep op Mattijs van Tuijl, geboren en getogen Nederlander die heel goed naar de rest van het gamma heeft gekeken. Inzake uniformiteit heeft Audi van geen enkele andere autobouwer een lesje te leren, maar dat wist je al langer dan vandaag. De binnenkant is dus clichématig strak en verzorgd, met fijne details en een hoogstaande kwaliteitsindruk. Bovendien is onze A3 in kwestie met enkele handige toebehoren gezegend. Al kosten die een stevige duit. Zo bemerken we verschillende opbergnetten (voorzetels, consoleflank en onder de kofferafdekking), alsook een lade onder de bestuurderszetel (indien niet elektrisch geregeld) en een aparte bergruimte in het handschoenkastje. Een module die alles samen € 218 van de rekening haalt.
De eerder vermelde sfeergloed maakt eveneens deel uit van een zogeheten verlichtingspakket, waarvoor je € 248 mag verschuiven. Verwarmde zetels gaan voor € 393 over de toonbank, en zo kunnen we nog wel even doorgaan. De grootste slokop heet 'Intuition Plus Ambition' en biedt metaalkleur, elektronische airco, parkeerhulp, een alarmsysteem, radio MMI, navigatie (met SD-kaart), bluetooth GSM-voorbereiding zonder steun, Audi Music Interface en een multifunctioneel sportstuur... In ruil voor € 2.950. Zelfs voor tapijten achterin moet je € 48 ophoesten, en dat is er toch echt wel over.