In juni hebben we de nieuwe A3 al eens aan ons oordeel kunnen onderwerpen. De Spaanse bergen doorkruisend, met dezelfde 2.0 TDI op de vooras. En een significant verschil op technisch gebied. De witte Duitser in kwestie zag zijn aandrijving op de vier wielen gebeuren, terwijl we deze keer enkel vooraan worden geholpen. Dat heeft niet enkel invloed op het rijgedrag, het moet ook de prijs drukken. Onze testwagen, van het middelste uitrustingsniveau Ambition, kost zonder bijkomende extra's € 26.350, terwijl een quattro van hetzelfde kaliber € 28.450 vereist. Mét opties komen we dan weer uit op € 32.900. Zonder dat er leder aan te pas komt.
Alvorens het exterieur aan te snijden, herhalen we nog eens dat de A3 als eerste op het MQB-platform (Modularer Querbaukasten) is geschoeid. Een platform dat binnen de VW-groep als basis moet dienen voor een 40-tal, doorgaans voorwielaangedreven modellen. Je vindt het inmiddels ook al onder de nieuwe VW Golf. Het komt er op neer dat men wel met de lengte, breedte en spoorbreedte kan rommelen, maar dat de afstand tussen vooras, motor en pedalen steeds dezelfde blijft. Deze manier van werken is financieel (voor de fabrikant) uitermate interessant en komt voor een grote automobielgroep als geroepen.