Audi roept graag van de daken dat hun nieuwe A3 een pak lichter is geworden. Deze stelling is het meest op de 1.4 TFSI van toepassing. Het verschil met de vorige generatie bedraagt dan 80kg, waarvan 21kg aan het motorblok mag worden toegeschreven. In geval van onze 2.0 TDI blijft de afvalrace in die categorie beperkt tot 2kg, maar gelukkig werd er tevens aan het koetswerk (-36kg) en het interieur (-11kg) gedacht. Lichter dus, die nieuwe A3, en ook een klein beetje langer (+4cm) en breder (+1cm). De hoogte, die bleef dan weer gelijk.
Er is keuze uit 13 koetswerkkleuren, waaronder 8 metaaltinten en 2 maal parelmoer. Dat wij een rood exemplaar in de maag kregen gespitst, vinden we geeneens erg. Die felle jas staat hem wel. Maar net als de VW Golf bleek de A3 niet erg happig om een stijlbreuk te creëren. Je zal weliswaar een hoop aanpassingen tegenkomen wanneer je de huidige en de vorige generatie naast elkaar parkeert, maar als vernieuwend laat hij zich niet omschrijven.
Onze lener van de week is uitgerust met antidiefstalmoeren (€ 30), bandenspanningscontrole (€ 97), automatische koplampen met coming home/leaving home functie, automatische ruitenwissers, een binnenspiegel met dag/nachtpositie en een licht- en regensensor. Voor die laatste opsomming mag je € 296 rekenen. Wie er een xenonpakket bij wenst (inclusief LED-dagrijlichten) houdt best € 1.179 opzij. Een verchroomde ruitomlijsting met briljantzwarte B-stijl vergt € 193. En daarmee zijn we rond wat de buitenzijde betreft.