In tegenstelling tot andere goden uit de stallen van Porsche of Ferrari is de GT-R minder gedreven om een parkeerplaats van de plaatselijke golfclub te bezetten. Maar mooi of niet, de koets werd in de eerste plaats ontworpen om luchtweerstand tot een minimum te beperken (de bruikbare koffer krijg je er gratis bij) en natuurlijke koeling optimaal te benutten. De door het radiatorrooster opgeslorpte lucht wordt via de wielkasten weggezogen en de voorste remmen profiteren daarvan mee. Daar er meer lucht wordt afgevoerd dan aangebracht ontstaat onderdruk in het motorcompartiment, waardoor de neerwaartse druk toeneemt en de stroomlijn verbetert (0,26 Cx). Nog een andere luchtstroom glijdt onder de auto door en wordt er opgesplitst. Een deel verdwijnt dan via een extra kanaal richting transmissietunnel, net als de lucht uit het motorcompartiment, terwijl de rest zich een weg baant tussen het asfalt en de bodemplaat tot voorbij de diffuser uit koolstofcomposiet. Alweer goed voor een extra portie downforce. Nogal technisch allemaal, maar het benadrukt de zorgvuldigheid waarmee de ingenieurs te werk zijn gegaan.
Het koetswerk bevat staal, aluminium en koolstofvezel en is ambachtelijk aan elkaar gelast om de stijfheid op te krikken. Zowel de motorkap, de deurpanelen als het kofferdeksel hebben aluminium-DNA, terwijl men voor de radiatorsteun en de dwarsbalk vooraan alweer koolstofcomposiet gebruikt. Een Track Pack verliest nog eens 10kg ten opzichte van een standaardexemplaar, dankzij lichtere Spec V Rays 20-duimsvelgen, een voorspoiler met extra koelsleuven uit carbon en de afwezigheid van een achterbank. In de uitgespaarde openingen kan je allerlei spullen kwijt, maar een getemde rechtervoet is dan wel aangeraden. We noteren ook nog een titanium uitlaatlijn, een carbon kofferspoiler en een Bose-audiosysteem, maar dat zijn opties samengegooid in het € 15.000 kostende Design Pack.