De Nissan GT-R is tegenwoordig 550pk sterk, maar dat is ooit anders geweest. Van de iconische R32 tot de machtige R34; hun maximaal geleverde vermogen lag (officieel) nooit boven 280pk. Een wereldwijde belangstelling volstond echter om de GT-R opnieuw uit te vinden en in 2007 naar buiten te brengen - mét (veel) meer vermogen. Ditmaal zou Godzilla ook met het stuur aan de juiste kant verschijnen.
Halfslachtig is Nissan in ieder geval niet te werk gegaan. Zelfs hoe het monster door de lucht klieft is met een maniakkale overgave bestudeerd. Met een Cx-waarde van 0,26 als resultaat, én met behoud van een relatief praktische koffer. Als Track Pack heeft deze GT-R nog enkele extra's in de aanbieding. Zoals een carbon voorspoiler met extra koeling, een strakkere ophanging en 20" Spec V velgen van Rays. Daarenboven krijgen wij nog een carbon achterspoiler en een titanium uitlaatlijn meegeleverd. De achterbank, die verdween. En een marginaal aantal kilo's eveneens.
De binnenkant is functioneel en degelijk gebouwd. Niet meer, niet minder. En de materiaalkeuze doorstaat de vergelijking met de concurrenten alleen als je het als schaamlap voor de -nog steeds- erg scherpe prijs gebruikt. Grote blikvangers zijn het centrale display met een schat aan reisinformatie, de middenconsole met carbonafwerking en de uitstekend passende Recaro antislipsportstoelen. Uiteraard mag een speciaal aandenkingsplaatje naast de (moeilijk bereikbare) CD-speler niet uit de lijst ontbreken. Audio komt overigens van Bose, maar daar moet je in de Track Pack voor bijbetalen. In dit testexemplaar geen overbodige luxe, om het decibelgeile optionele uitlaatsysteem te overstemmen. Al is de GT-R vooral ontzettend snel, uitermate beheerst en ook braaf als het moet. Een bruikbare supercar? Deze komt nog steeds in de buurt. Leg wel minstens € 103.200 klaar.