1998 was een bewogen jaar. Bill Clinton gaf toe dat hij er een onkuise relatie op nahield, Frankrijk speelde Brazilië thuis van de mat tijdens het WK voetbal en de eerste onderdelen van het internationaal ruimtestation ISS werden de lucht in geschoten. Maar 1998 staat ook te boek als het jaar waarin de Peugeot 206 voor het eerst in productie ging en al doende menig autoconstructeur nachtmerries bezorgde.
Nadat de coupé-cabrio in 2001 door de grote poort verscheen was het hek helemaal van de dam. De 206 bleek een verkoopstopper en overklaste zelfs de 205, die het in het totaal 15 jaar heeft volgehouden. In november '05 stond de teller al op 5.350.000 stuks en het succes bleek dermate groot dat de vondst zelfs in de tegenwoordige tijd nog min of meer stand houdt. Sinds '09 mag je hem immers 206+ noemen en herken je hem aan de bijgewerkte voor- en achtersteven.
Tot daar de geschiedenis, want hoewel de 207 sinds 2006 veel minder op de zintuigen kon inspelen dan zijn voorganger lijkt de 208 er rechtstreeks van te zijn afgestamd. Weliswaar gevormd volgens de regels van de nieuwe Peugeot-ontwerptaal, maar met een blijk van respect voor de proporties van weleer. En als hij nu ook eens goed zou rijden, kunnen we de 207 voorgoed naar de vergeethoek verwijzen.
De 208 is er voorlopig enkel als drie- of vijfdeurs, met een snelle GTI en een luxueus getinte XY in het verschiet. Prijzen starten bij € 9.995 voor een 68pk sterke 1.0 benzine in Access-uitvoering, of € 10.485 indien je twee extra portieren verkiest. Na Access volgen Active, Allure en Intuitive, waarvan de hoogst genoteerde vijfdeurs minstens € 15.633 moet kosten. In dat geval krijg je een 1.2 driecilinder in de plaats. Diesels komen als 1.4 e-HDI met 68pk (die kreeg een collega al te pakken) vanaf € 13.590 (Access), en als 1.6 e-HDI met 92pk of 115pk vanaf € 16.110 (Active). En nog steeds met 5 deuren dus. Wij rijden ditmaal met de 92pk sterke variant, in Allure-uitvoering, voor een totaalbedrag van € 21.200.