Alsof de 207 nooit heeft bestaan, bracht Peugeot in de eerste helft van dit jaar de 208 tot leven. Met als doel duidelijk aan te knopen bij de erg succesvolle 206. Het karretje is niet alleen ruimer aan de binnenzijde en kleiner aan de buitenkant, maar ook lichter dan zijn voorganger. Het verbaast dus niet dat de nieuweling beter presteert in het algemeen. Deze keer nemen we een 1.6 e-HDI onder de loep. Die tekent voor 92pk, 230Nm koppel en een theoretische CO2-uitstoot van 98g/km. Op papier heeft deze uitvoering genoeg aan 3,8l/100km en accelereert hij in 10,9 seconden naar 100km/u. Van de praktijk onthouden we vooral zijn speelse karakter en de zin om kleine bochten in te duiken.
Terwijl het exterieur haast niemand onberoerd laat, verrast de 208 aan de binnenzijde evenzeer. Het surplus aan ruimte vertaalt zich naar een winst op de achterbank en een grotere koffer. Voortaan kan je 311l benutten, tot 1.152 liter met de achterbank neergeklapt. Voorin laten we ons onderdompelen in een modern sfeertje met aangepaste verlichting. Ergonomische verwachtingen worden ingelost en ook het intuïtieve 7" aanraakscherm keuren we goed. De algemene afleesbaarheid ervan -en van het display tussen de tellers- laten een positieve indruk na, al werkt het navigatiesysteem te traag. Verder wordt het zicht op de tellerpartij vanuit bepaalde posities door het kleine stuurwiel verstoord -bijregelen is daar de boodschap- en naar oude gewoonte zijn ook de zittingen wat aan de (te) korte kant.
Voorlopig is er enkel een drie- of vijfdeursversie op de markt, met een snelle GTI en een hippe XY die binnenkort volgen. Uitvoeringen heten Access, Active, Allure en Intuitive. Een 1.6 e-HDI met 5 deuren kost minstens € 16.110, maar in Allure-uitvoering en voorzien van een aantal snufjes komen we al snel bij € 21.200 uit. Meer beeld kan je zoals steeds in onze fotospecial bekijken.