Het is onder het motto "beter laat dan nooit" dat Honda nu een compacte viercilinder dieselmotor introduceert in de middenklasser van het merk. Op zware brandstof rijden kon al wel sinds 2003, maar toen introduceerde het bedrijf de 2,2l dieselmotor, die weliswaar in staat was om uitstekende loopeigenschappen voor te leggen, maar nauwelijks de vinger aan de pols van de toen reeds opstekende downsize-golf hield. Na jaren voor z'n grote cilinderinhoud fiscaal bestraft te zijn, introduceert Honda nu van de Civic die eind vorig jaar een generatiewissel onderging, een 1,6l. Een motortje dat aan z'n lange incubatietijd gelukkig wel gezonde eigenschappen over houdt. Met 120pk en 300Nm - prestaties die in het segment op z'n minst goed zijn voor een medaille.
Historisch gezien was de Civic nog nooit de goedkoopste, en dat is nu evenmin het geval. De prijsvork voor de nieuwe dieselaar gaat van € 20.490 tot € 26.650. De basisuitrusting is verre van kaal te noemen, maar in alle eerlijkheid, dat geldt ook voor die van elke andere concurrent. Met een CO2-uitstoot van 94gr/km, wat overeen komt met een verbruik van 3,6l/100km, mag je je wel verheugen op een gunstig fiscaal regime. Ook - en dat is niet onbelangrijk - voor wie zo'n Civic van beroepswege onder het zitvlak krijgt. Het Voordeel Alle Aard voor de bestuurder bedraagt zo'n € 100 / maand. De 2,2 diesel is de helft duurder. Vandaar ook dat Honda in 2013 zo'n 200 exemplaren aan bedrijfsvloten wil slijten, tegenover een verwaarloosbaar aantal op heden.