Honda lanceert een compacte dieselmotor voor de Civic. Eindelijk. Tot op heden moest de Japanse middenklasser het stellen met een 2,2l diesel die weliswaar erg goede loopeigenschappen had, maar zichzelf op fiscaal vlak buiten strijd stelde. Deze 1.6l viercilinder heeft met 120pk en 300Nm trekkracht niet alleen voldoende in huis om zich op vlak van prestaties (sprint naar 100: 10,2 tellen, top van 206km/u) erg goed uit de slag te trekken, maar leerde ook om meer kilometers uit elke druppel kostbare vloeistof te persen. Het verbruiksgemiddelde bedraagt 3,6l//100km, ofwel 94gr/CO2/km. Wat hem voor leaserijders ook weer aantrekkelijk maakt, met een Voordeel Alle Aard dat voor de bestuurder beperkt blijft tot € 100/maand. Hij kan het wel gebruiken, want met een vanafprijs van € 20.490 is ook deze Civic geen prijskraker.
Het interieur overtuigt met z'n erg goede zitpositie en z'n doortastende (actieve) geluidsisolatie. En het is erg ruim, vooral door de opstelling van de brandstoftank onder de voorzetels in plaats van onder de achterbank. In de koffer past dan zo maar even 477l en de achterbank kan je neerklappen of aan het zitoppervlak (en dat is uitzonderlijk) opklappen. Het oordeel over de boordplank is tweeledig. Wat originaliteit valt altijd toe te juichen, maar de uitwerking is niet erg geslaagd. Vooral in de bediening en de weergave zijn er te veel ergonomische blunders.
Rijden doet de Civic dan weer uitstekend. Op de negatieve zijde van de balans staat eigenlijk alleen de opmerking over de elektrische bekrachtiging (nog steeds niet aangenaam, maar elke auto heeft het tegenwoordig) terwijl een fijn weggedrag én vooral een steeds zeldzamer wordende comfortabele afstelling van het onderstel in vet aan de plus-kant te vinden zijn.