Met de Giulietta Quadrifoglio Verde haal je een stukje geschiedenis in huis. De geluksbrenger werd voor het eerst gezien in 1923, toen ene Ugo Sivocci er tijdens de Targo Florio mee uitpakte, om zijn reputatie van 'eeuwige tweede' te ontkrachten. Zijn plan werkte. De rode Alfa Romeo RL ging als eerste over de streep, en nadat Ugo datzelfde jaar stierf aan boord van een P1-racewagen zonder klaverblad op de flanken, is het teken niet meer van de meest sportieve Alfa's weg te denken. Tot zover het verhaal, want onze testwagen heeft natuurlijk weinig gemeen met de kale bolide die de bergen om Palermo destijds onveilig maakte. Of enkele modellen die daarop volgden. De 8C bijvoorbeeld, om het nog recent te houden.
De Giulietta QV is echter geen 8C. En hij komt ook niet in de buurt. Maar hij mag wel rekenen op een stevige uitrusting en een geblazen 1750i turbobenzinemotor die niet onaardig presteert. Het blok is goed voor maximaal 235pk en 340Nm, wat zich naar een respectabele sprinttijd van 6,7 seconden en een topsneheid van 224km/u vertaalt. Er komen zelfs sensatiegevoelens aan te pas. Hou er tijdens het rijden wel rekening mee dat de versnellingsbak soms wispelturig overkomt en het glazen dak ten allen tijde dicht moet blijven, op koste van ergerlijke windgeluiden. Die vlieger gaat ook op bij lage snelheden.
Het op leeftijd rakend interieur kan bij een eerste indruk nog steeds positieve emoties oproepen, maar kleine missers blijven niet uit. We wijzen dan beschuldigend richting de verouderde software en de algemene ergonomie aan boord. De stoelen krijgen anderzijds wel een pluim, al is het maar vanwege hun typerende vormgeving. Alfa Romeo ten voeten uit. En de prijs? Vanaf € 30.240 kan je er zelf mee aan de slag. Raadpleeg onze fotospecial voor meer interieur- en exterieurbeelden.