Hij is zowel als achterwiel- of vierwieltrekker verkrijgbaar en de terreingerichte optie kan je nog eens opdelen in permanente 4x4 en inschakelbare 4x4. In het laatste geval maakt hij gebruik van een klauwkoppeling om een starre verbinding tussen de assen te bekomen, terwijl een terreinreductie helpt bij het zwaardere werk. Onder de noemer permanent verdeelt een Torsen-differentieel de aandrijfkrachten over de voor- en achteras. 60% gaat naar de achterwielen, de rest kan je zelf raden. Zowel het permanente als het inschakelbare systeem kunnen optioneel door een mechanische sper worden geflankeerd. Voor tijdens het klimmen in ruw terrein of op onstabiele ondergronden. Ons testexemplaar voorziet -net als elke Amarok- bladveren achteraan, maar dan wel van het comfortabele type. Andere kandidaten opteren liever voor het Heavy Duty-pakket, dat 3 hoofdveerlagen en nog 2 bijkomende lagen bevat. De naam verklapt het nut ervan.
Doorwaden van kuilen en watergeulen die maximaal 50cm diep zijn, doe je met vierwielaandrijving alleen. Het trotseren van hellingen tot 35° doe je in terreinversnelling, ondersteund door eerder genoemde systemen Hill Descent Control en de offroadmodus. Tijdens dit soort uitdagingen mag de lichte besturing dan wel van pas komen, maar op de openbare weg krijgt de overbekrachtiging er een nadeel bij. En dat heet dan een gebrek aan communicatie tussen de bestuurder en het wegdek. Maar afgezien daarvan vertoont de Amarok inzake weggedrag relatief weinig verschillen met een minder imposante personenauto. De achttrapsautomaat met koppelomvormer reageert natuurlijk trager dan een DSG met dubbele koppeling, maar is beter bevonden voor de zware tochten.
In de ochtendspits valt op hoe beheerst de Amarok te werk gaat. De start-stopfunctie doet ongemerkt wat het moet, maar het kost je € 439. Eens op dreef komen de trommelvliezen geen vibratie te kort. In stilte van het voorbijglijdende landschap genieten kunnen we tijdens de versnelling alvast vergeten - in dit segment overigens geen vreemde zaak. Kunnen neerkijken op iedereen die langs je rijdt en geen supermarktlading vervoert, gaat dan weer wel. Het koning-van-de-weg-gevoel bestaat. En met die emotie op zak verwachten we dat de mouwen worden opgestroopt wanneer we dat vragen. Een geremd sleepvermogen van 3,2 ton zou moeten volstaan.
Een echte werker dus, met een draaicirkel die bijna 13m bedraagt. Een uitdagende expeditie als een tochtje door de binnenstad gaat dan meermaals gepaard met de nodige vertragingen. In sommige straatjes staat indraaien zelfs te boek als een onmogelijke opdracht en een parkeerplaats vinden doet eerder aan een kansspel denken met minimale winstmogelijkheden. Een nuance: Volkswagen richt zich voornamelijk op Zuid-Afrika, Australië en Zuid-Amerika - gebieden waar het plaatsaanbod minder beperkt is, en het landschap er toch ook lichtjes anders uitziet.
We eindigen met een korte bespreking van de krachtbron, dezelfde 2.0 TDI die je in alle Amaroks terugvindt. Maar zoals de inleiding prijsgaf, verschilt de vermogenspiek van de gekozen uitvoering. De minst potente Amarok produceert tegenwoordig 140pk, gevolgd door de middenvelder met 163pk en onze 180pk sterke variant die zijn naam vanaf 4.000t/min rechtvaardigt. Behalve de kudde paarden ontwikkelt onze 1.968cc tellende viercilinder turbodiesel 420Nm trekkracht bij 1.750t/min, 20Nm meer dan zijn minder bedeelde broer met 163pk. In concrete cijfers levert dat een acceleratie op van 10,9 seconden naar 100km/u en een topsnelheid van 174km/u. VW beweert zwart op wit dat onze lener gemiddeld 8l/100km diesel naar de verdoemenis helpt, en 197g/km CO2 in de atmosfeer verspreidt, maar een sluitende conclusie daaromtrent is niet uit de bus gevallen.