De tijd van ruwe, ongezellige moddervreters heeft de Amarok niet mogen meemaken. Daar komt hij net iets te laat voor. De moderne mens behoeft een minimum aan comfort, en de toekomstige eigenaar van een grote pick-up verwacht niet anders. Ook niet als die deze effectief 'nuttig' gaat gebruiken. Maar dan zijn logische verschillen met een doordeweekse personenauto niet uit te sluiten. De lijnvorming is simpel gehouden, de deur- en boordplankpanelen voelen een pak harder aan dan in pakweg een Passat -ze zijn ook beter bestand tegen allerlei ondeugdelijkheden- en de vloermatten stammen af van de rubberplant. Maar dat allemaal terzijde kan je onmogelijk naast de typische VW-sfeer kijken.
Ergonomisch gezien is alles dik in orde, niet bepaald onbelangrijk bij auto's van dit soort. De ronde afdekking onder de centrale ventilatieroosters -één aan elke kant- kan je inruilen voor praktische, inwisselbare accessoires. Onze held maakte alvast plaats voor een bekerhouder en asbak, maar een een klemmetje om een routeformulier aan vast te pinnen is evengoed beschikbaar. Bediening en software komen bekend voor, de lederen zetels zitten goed (voor een apart prijskaartje van € 1.880, het winterpakket met verwarming niet meegerekend) en de afwerking ligt binnen de verwachtingen. Bijna geen klachten, op de zuidelijke zichtbaarheid na. Die is, net als bij elke andere pick-up van dit kaliber, verre van ideaal. Brede stijlen zijn wat dat betreft ook geen geschenk.
De Amarok voorziet tal van grote en diepe opbergvakken tot onder de zetels, stevige handgrepen in de stijlen (ook voor de bestuurder) en een 12V-aansluiting in de middentunnel. Als kers op de taart kan de cargoruimte worden opgelicht van binnenuit. Het gros van de elektronische snufjes van alledag heb je vanaf de Trendline ter beschikking. De reeks staat garant voor 4 ruiten onder stroom, een boordcomputer en een centrale bedieningsmodule. Airco, centrale vergrendeling en elektrische (verwarmde) buitenspiegels horen ook in dat rijtje thuis. Als Highliner beschikken we bovendien over het bekende VW-radio-navigatiesysteem RCD310 met 6 luidsprekers en bluetooth-telefoonvoorbereiding. Alsook een pookknop, handremgreep en stuurwiel gewikkeld in rundervel. In dit geval een sportieve velg uit het betalende vak, voorzien van de nodige bedieningselementen. Een toetje van € 130.