Zijn voornaam staat voor Wolf in de taal van de Inuit. Dat zijn eskimo's die in Groenland en Noord-Canada gevestigd zijn. Ze beschouwen het beest als de koning van de ongerepte natuur. In Argentinië en Brazilië laat amarok zich dan weer als 'hij houdt van stenen' vertalen. Wat ongetwijfeld ook wordt gesmaakt op de marketingafdeling. De eerste exemplaren liepen in 2010 van de rollen in de VW-fabriek in Pacheco bij Buenos Aires, om in Zuid- en Midden-Amerika te worden losgelaten. Rusland, Europa, Afrika en Australië kwamen daarna aan bod. En sinds dit jaar wordt hij ook in Hannover gemaakt, om de Europese en Afrikaanse markt van wolven te voorzien.
De boordplank, de bediening en zelfs het hart passen in het plaatje. Dit is een echte Volkswagen, maar niet echt voor het volk. Het ding heeft buitenaardse afmetingen en is gedoemd om bepaalde trajecten te vermijden. Om over de zoektocht naar een geschikte parkeerplaats maar te zwijgen. Een geweldenaar als deze heeft dan ook een speficieke doelgroep voor ogen, en die doelgroep is tegenwoordig meer en meer op luxe en zuinigheid gesteld. Ondanks het gegeven dat pick-ups in de eerste plaats voor utilitaire doeleinden moeten dienen.
Het gevaarte op de beeltenis rijdt voor € 45.670 de toonzaal uit. Zonder bijkomstigheden wordt dat € 39.473, maar er is al een Amarok vanaf € 23.810. Hij komt als enkele- of dubbele cabine, in Start-, Base-, Trendline- of Highline-uitvoering en telkens met een 2.0 TDI onder de kap. Die is beschikbaar met 140, 163 en 180pk. Wij kozen voor de krachtige versie, gekoppeld aan een ASG8-automaat.