Groot is zacht uitgedrukt. Naar Europese maatstaven is de Amarok gigantisch en een exacte wetenschap bevestigt dat gegeven. Hij meet 5,25m in de lengte en 2,28m in de breedte, met een wielbasis van 3,09m. Reken daarbij een daklijn op 1,83m boven de zeespiegel, en we beseffen dat we niet zomaar met een halfzachte SUV op stap zijn. Dat bijkt ook uit de bodemvrijheid (25cm) en een hellingshoek die vooraan maximaal 28° en achteraan 23,6° bedraagt.
Ondanks de buitenmaten kan je er niet omheen dat er een VW op de oprit staat, en dat heeft zowat alles met het smoelwerk te maken. Een identiteitscrisis is hier dus niet aan de orde. Het bekende logo geeft natuurlijk onmiddellijk zijn identiteit prijs, maar ook zonder het familiekenmerk valt hij gemakkelijk te plaatsen - te danken aan de prominente grille en de geblokte koplampunits. Maar laat je door de genen niet bedriegen. Als werkpaard moet je het één en ander kunnen meesjouwen en VW heeft haar beste beentje voorgezet. We stellen onszelf gerust met een 1,55m diepe, 52,5cm hoge 1,62m brede laadbak, die tussen de wielkasten 1,22m beslaat. Genoeg dus om een europallet dwars te vervoeren. De drempel ligt op 78cm van de grond gemeten en je kan er tot 845kg aan tuingerief in kwijt. Kies je voor een enkele cabine, dan loopt dat cijfer op tot 1.146kg. Maar die heeft dan ook 3,57m² ter beschikking in plaats van 2,52m².
We rijden met de topversie, tot Highline getotemd. Bovenop de instapper (Base) en de middenmoot (Trendline) krijg je dan verbrede wielkasten, verduisterde ruiten achteraan, een voorbumper in koetswerkkleur versierd met chroomaccenten en hetzelfde verhaal voor de reeds aanwezige mistlichten en de achterbumper. Maar er vallen ook opties te rapen. Zo kreeg onze Amarok een zwart laagje metaalglanslak (€ 738), een connecteerbare trekhaak (€ 400), parkeersensoren achteraan met geluidssignalen (€ 413), achttienduims Durban-wielen (€ 503) en een alarmsysteem om snoodaards af te schrikken (€ 357).