Hij is er al sinds 2010, maar dit is de eerste maal dat we een Amarok voor onze redactie parkeren. En het is meteen de moeite waard. Ons testexemplaar laat zich Highline noemen -de topversie- en komt met de meest gulle motorisatie onder de stoere motorkap. Net als alle anderen teert hij op een 2.0 TDI, maar in dit geval is die 180pk en 420Nm sterk. Toch blijft de vraag niet uit of een 1.968cc grote viercilinder volstaat om een 5,25m lange mastodont door onrepbare gebieden te loodsen. Het antwoord daarop is positief. Niet alleen kan de wolf (zo heet hij volgens de Inuit uit Groenland en Noord-Canada) zijn mannetje staan daar waar de gemiddelde SUV het voor bekeken houdt. Hij is ook in staat om tot 3,2 ton voort te slepen of tot 845kg in zijn 2,52m² grote laadbak te vervoeren. Waar bewust genoeg plaats werd gelaten om een europallet dwars te plaatsen.
Op enkele logische verschillen na, laat de Amarok zich onmiskenbaar identificeren als een telg van de grote VW-familie. De beschikbare ruimte in de dubbele cabine voldoet om 4 tot 5 personen comfortabel te vervoeren, zonder dat het erg opvalt dat het er langs de buitenkant veeleer utilitair aan toe gaat - de Touareg-achtige neus buiten beschouwing gelaten. Het geklepper van de motor is beter hoorbaar dan in een doordeweekse personenauto, maar die kan ook lang niet tippen aan de terreincapaciteiten die de Amarok belooft. Dus wij verkiezen een Amarok met vierwielaandrijving en een instelbare differentieelblokkering. En als het even kan ook met een achttrapsautomaat. Nog voor je de toegangsdeur van de plaatselijke verdeler besluit plat te lopen, kan je zoals steeds onze fotospecial raadplegen. Kwestie van tekst en beeld met elkaar te verzoenen.