Sinds de lancering van de vorige Sandero heeft de EU z'n lijst met verplichte veiligheidsuitrusting wat langer gemaakt. Dat er nu vier in plaats van twee airbags zijn en dat niet alleen ABS maar ook stabiliteitscontrole, tractiecontrole, noodremhulp en zelfs dagrijlichten nu standaard zijn, hebben we daaraan te danken. Het verklaart ook het gros van de toename van € 500 op de totale prijs, maar het is natuurlijk allemaal voor het goede doel. En dat er Isofix bevestigingspunten zijn voor kinderzitjes werd eigenlijk ook hoog tijd. De twee buitenste plaatsen op de achterbank kan je nu gebruiken om je ukkies in alle veiligheid vast te sjorren.
Een hogere neus en een wat soepeler structuur ervan, betekent dat de onafhankelijke EuroNCAP crashtestorganisatie Dacia wellicht bedankt met een hogere score voor voetgangervriendelijkheid. Of de Sandero in z'n geheel echter z'n gemiddelde van drie sterren (op een totaal van vijf) weet af te werpen, is twijfelachtig. Het product maakte wel vooruitgang, maar de Europese veiligheidswaakhond heeft z'n scoresysteem inmiddels strenger gemaakt.