Wie zichzelf regelmatig door Auto55.be laat informeren weet onder meer uit de duurtestverslagen dat de Sandero van de eerste generatie bij de redactie al op veel bijval kon rekenen. Niet alleen omwille van z'n onmiskenbaar erg scherpe prijs. Ook omdat het product homogeen is en weliswaar concessies vraagt, maar weinig of geen echte gebreken vertoont.
Die prijs gaat bij de tweede generatie € 500 de hoogte in. Gelukkig krijg je er ook veel voor in de plaats. De Sandero is nu ook bij autostradesnelwegen acceptabel stil, stabiliteitscontrole is standaard, net als vier airbags in plaats van twee en er zijn eindelijk Isofix bevestigingspunten voor kinderzitjes. Daarom volgen we Dacia als ze stellen dat de prijs-kwaliteitsverhouding gehandhaafd blijft.
Aan binnen- en buitenzijde kruipt de Sandero ook een bank vooruit. Hij oogt nu een stuk kloeker vanuit elke hoek en vooral aan de buitenzijde is het moeilijk om toegevingen aan het prijskaartje te vinden. Ze zijn er natuurlijk wel - zoals de rechte zijruiten - maar ze vallen nauwelijks op. Aan de binnenzijde vinden we nu ook wat meer sierlijstjes. En toch is hier duidelijker dat er beperkingen waren in materiaalkeuze. Dacia kan duidelijk nog steeds niet toveren. Alhoewel - een in het dashboard ingebouwd navigatiesysteem met Bluetooth, een aanraakgevoelig scherm en geïntegreerde radio in de optielijst zetten voor amper € 250 (zoals bij de Lodgy ook het geval is) komt aardig dicht in de buurt.
Dat de Sandero gerieflijk is, staat boven elke vorm van verdenking. Hij neemt nauwelijks meer dan 4 op 1,7 meter in, maar biedt toch ruimte aan vier of - met wat goede wil - vijf volwassenen. De verhouding binnen- buitenafmetingen zit duidelijk snor. En het gaat duidelijk niet ten koste van de kofferinhoud. 320 liter is in z'n segment best te pruimen. De achterbank gaat nu op alle versies in ongelijke delen plat (ook nieuw) en dat levert maximaal 1.200 liter laadvolume op. Nee, op rationeel vlak, kan je Sandero echt weinig aansmeren.
Hoe dat er allemaal in het echt uitziet ontdek je in onze fotospecial.