In de jacht op alweer een vijf-sterren EuroNCAP-notering (volgens nieuwe, verstrengde normen), is de veiligheidsuitrusting wel bijgespijkerd. In de Fiësta zitten zeven airbags, een geavanceerde module met ABS met remkrachtverdeler en stabiliteitscontrole en vanaf het Trend-niveau is er alweer een nieuw elektronisch snufje. Dat heet Mykey en is in essentie een programmeerbare sleutel. Daarin kan je onder meer een maximumsnelheid instellen, het volume van de audio beperken, weergave van de radio blokkeren zolang niet iedereen z'n gordel draagt en diens meer. Ford denkt dat vooral ouders van jonge bestuurders graten zien in zo'n aangescherpte elektronische wachtmeester.
Opteer voor Sync (deel van een pack) en je auto belt in geval van een ongeluk ook nog eens zelf de hulpdiensten in je plaatselijke taal. Via je eigen telefoon. Op voorwaarde dat die via Bluetooth gekoppeld is natuurlijk. En dat de botsing die niet heeft beschadigd. En dat het ongeluk onvoldoende hard was om de stroomvoorziening van de auto te beschadigen, want dan werkt de boel natuurlijk ook niet meer. Kleine ongevalletjes helpt het city stop-systeem (eveneens deel van een pack) je alvast vermijden. Een sensor scant de omgeving tot 12 meter voor de auto en remt zelfs als de afstand te klein wordt. Tot de ronduit criminele snelheid van 15km/u kan het op die manier ongevallen volledig voorkomen. Je merkt aan de toon wellicht dat we zo'n systeem pas echt nuttig vinden als het zichzelf traint om dat tot pakweg 50km/u klaar te spelen.
De vijf EuroNCAP-sterren heeft de vernieuwde Fiësta alvast op zak. Dat betekent echter niet dat hij bij ons een home-run scoort. De Belgische invoerder rekent immers nog steeds € 99 aan voor de wettelijke kit waartoe onder meer een gevarendriehoek, brandblusapparaat en verbanddoos horen. Dat vinden we onaanvaardbaar.