Ford heeft zichzelf nog eens over de Fiësta gebogen en enkele opstekende ouderdomskwaaltjes verholpen. Aan de buitenzijde wordt de neus bijgespijkerd met een nieuwe grille en andere motorkap als meest in het oog springende ingrediënten. Aan de binnenzijde mag je vooral vrolijk worden om de opgewaardeerde materiaalkeuze van boordplank, sierlijsten en zetelbekleding. De combinatie mist het effect niet. Er zijn enkele ergonomische detailaanpassingen, maar aan de harrewar van knoppen heeft Ford spijtig genoeg niet verholpen.
De veiligheidsuitrusting is met zeven airbags en de door de overheid voorgeschreven standaard stabiliteitscontrole ook uitgebreid te noemen. Het is in elk geval voldoende om ook in de aangescherpte EuroNCAP crashtests weer de topscore achter z'n naam te zetten. Wij zijn echter iets minder gul, omdat het bedrijf een wettelijke kit met brandblusser, gevarendriehoek... in de optielijst parkeerde.
De 1.0l driecilinder turbo benzinemotor mag zichzelf met 125pk en 170Nm tot gammatopper kronen. Hij kost natuurlijk ook minstens € 17.450 (als driedeurs, een vijfdeurs is € 500 duurder). Een acceleratietijd van 9,4 tellen en een top van 196km/u scheppen verwachtingen. Zeker na erg positieve ervaringen met de B-Max en Focus in combinatie met dezelfde krachtbron. Maar om de CO2-emissies onder de 100gr/km-drempel te dwingen (4,3l/100km brandstofverbruik) heeft de vijfbak best lange verhoudingen. Daardoor is hij in tussensprintjes wat minder bruisend. De afstelling van het onderstel bleef ongewijzigd, maar vooral voor de bestuurder die uitstekende dynamische eigenschappen op prijs stelt, zal zich in die keuze kunnen vinden.